Cinsiyet ile Fizik Dersindeki Başarı Arasında Bağlantı Yok

Fotoğraf: Shubham Sharan/Unsplash

Texas A&M Üniversitesi’nde yürütülen veri tabanlı yeni bir çalışma, erkek öğrencilerin fen derslerinde (özellikle fizikte) kız öğrencilerden daha iyi olduğunu söyleyen basmakalıp düşünceye şüphe düşürüyor.

Üniversitenin Fizik ve Gökbilim Bölümü’nde çalışan bir araştırma takımı, Texas A&M Üniversitesi’nde giriş niteliğindeki dört fizik dersine kaydolan 10.000’den fazla öğrencinin vize ve final notlarını on yıldan uzun bir süre boyunca analiz etmiş. Analiz sonucunda, erkek öğrencilerin bu derslerde kız öğrencilerden sürekli daha iyi olduğunu gösteren hiçbir bulguya rastlanmamış.

Araştırma takımı, ilgili bölümlerde çalışan yaklaşık iki düzine öğretim üyesinin de yardımıyla, giriş niteliğindeki fizik eğitimi tayfının tamamını yansıtan bir veri tabanı oluşturmuş. Bu eğitim, çoğunlukla mühendislik ve fizik dallarında verilen kalkülüs tabanlı ders dizisinin yanısıra genelde yaşam bilimleri ve tıp hazırlık sınıfında verilen cebire dayalı ders dizisinden oluşuyor. Araştırmacıların nihai analizi, sınav performansının ve son harf notunun çoğunlukla öğrencinin cinsiyetinden bağımsız olduğunu gösteriyor. Çalışmaya liderlik eden fizik profesörü Tatyana Erukhimova ise bu sonuçların, STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) dallarındaki pek çok kız öğrenciyi olumsuz etkileyen cinsiyet klişelerini sona erdirme bakımından umut vadettiğini söylüyor.

“Erkek öğrencilerin kız öğrencileri geride bıraktığına ilişkin hiçbir tutarlı eğilim yok” diyor Erukhimova. “Çalışmamız, eğitim dönemi ilerledikçe giriş niteliğindeki dört fizik dersinde yapılan sınavların her birinde cinsiyete dayalı ve istatistiksel açıdan önemli farklılıklar oluşup oluşmadığına ilişkin yeni bilgiler de sağlıyor. Bu alan, en azından bu kadar büyük bir veri dizisi ve uzun bir dönem süresince daha önce hiç incelenmeyen bir alan.”

Eğitim dönemi boyunca final sınavındaki harf notlarında farklılıklar gözlense de, ders sınavları genelinde hiçbir kalıcı farklılık görülmemiş.

Shana Hutchins/Texas A&M Üniversitesi. Ç: O.