İnsanlara bağış yapmanın, bağış yapan kişi üzerinde mutluluk, kendine güven ve hatta bedensel sağlık artışı gibi olumlu etkiler oluşturabildiği uzun süredir biliniyor… Fakat Indiana Üniversitesi’nde yapılan bir araştırma, bağış yapmanın bir başka muhtemel sonucu olabileceğini gösteriyor. Bu sonuç ise fiziksel çekicilik.
Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly bülteninde yayımlanan çalışmaya göre daha çekici insanların bağış yapması ve bağış yapanların da daha çekici şekilde algılanması daha muhtemel.
Çalışmanın eş yazarı ve üniversitenin Hayırseverlik Enstitüsü’nde hayırseverlik çalışmaları yardımcı profesörü olan Sara Konrath, “Şairler ve felsefeciler, yüz yıllardır ahlaki ve fiziksel güzellik arasında bir bağlantı olduğunu öne sürmüşlerdi. Bu çalışma, daha çekici şekilde algılanan insanların daha fazla bağış yapabildiğini ve bağış yapan insanların da daha çekici olarak görüldüğünü onaylıyor.”
Konrath ve çalışmanın eş yazarı, Pennsylvania Üniversitesi’nde çalışan Femida Handy, yeni araştırmada üç büyük çalışma kullanmış. Çalışmalardan birinde, yaşı büyük yetişkinler tek seferde incelenirken; diğer iki çalışma ise gençliğin son dönemlerinde başlatılmış ve katılımcılar yıllarca takip edilmiş. Bu çalışmalardan birinde ise katılımcılar, yetişkinliğin ileri dönemlerine kadar takip edilmiş. Konrath ve Handy, araştırmada iki soru sormuşlar: Daha çok bağış yapan bireyler, fiziksel olarak daha çekici şekilde mi değerlendiriliyor? Ve tam tersi; fiziksel olarak daha çekici insanların bağış yapması daha mı muhtemel?
Fiziksel çekiciliği değerlendiren kişiler, katılımcıların bağış davranışına yönelik bilgi sahibi değilmiş. Araştırmacılar bu sayede, hale etkisi veya katılımcıların bağış davranışlarını bilmenin meydana getireceği etki olmadan; kişinin bağış davranışlarının fiziksel çekicilikle ilişkili olup olmadığını belirleme imkanı bulmuşlar.
Yaşlı yetişkinler söz konusu olduğunda gönüllü olmak ve şefkat göstermek, çekicilik yönünden daha yüksek puanlarla ilişkilendirilmiş. Genç insanlar söz konusu olduğunda ise gönüllü olanlar daha yüksek puan almış.
“Bağış davranışı ile çekicilik arasındaki bu bağlantının sebebini tam olarak açıklayamasak da; her ne kadar farklı zamanlarda, farklı katılımcılar ve farklı yöntemler ile ölçümler kullanılarak yapılmış olsalar bile, bu üç çalışma arasında kayda değer bir tutarlılık olduğunu görüyoruz” diyor Handy.
Indiana Üniversitesi. Ç: O.