Dev Virüsler, DNA’larını Bir Geçit Üzerinden Aktarıyor. Onları Neyin Tetiklediği İse Artık Biliniyor

Dev bir virüs çeşidi olan Tupanvirüs parçacığının açık halini gösteren mikroskobik görüntü. Michigan State Üniversitesi Parent Laboratuvarı

Sıradan bir nezle virüsünün yaklaşık 10 katı boyutunda olan dev virüsler, “yıldız geçidi” olarak bilinen özel bir portal üzerinden hücrelere sızarak DNA’larını aktarıyorlar. Şimdiyse elde edilen detaylı görüntüler, bu geçidin hangi koşullarda açıldığını ve virüsleri bulaşmaya ittiğini ortaya çıkarıyor.

Dev ya da normal boyutlu virüsler, DNA’larını kopyalamak için gereken mekanizmalardan yoksunlar. Bu mikroplar aslında, kapsit adı verilen bir kılıfın içerisine tıkılmış genetik bir malzeme sarmalından ibaret. Virüsler yaşamak için konak bir hücrenin içine sızmak, içerideki mekanizmayı ele geçirmek ve bir virüs fabrikası üreterek yeni virüsler oluşturmak zorunda. Dev virüslerin, bu iş için özel bir portalları var. İsmi de yıldız geçidi.

Beş bacaklı, yayılmış bir deniz yıldızına benzeyen bu yıldız geçidi, virüsün yüzeyinde bulunuyor ve yaşamının büyük kısmı boyunca kapalı duruyor. Fakat konak bir hücrenin içerisindeyken, yıldız geçidinin her bacağı açılıyor ve virüsün genetik malzemesinin oluşan delikten kaymasına olanak sağlıyor. 8 Mayıs günü Cell bülteninde yayınlanan bu yeni çalışma, yıldız geçidinin asitli, tuzlu ve yüksek sıcaklık içeren çevresel koşullara cevap olarak açıldığını gösteriyor.