Dinozorlar LSD ile Bağlantılı Olan Mantarlar Yiyordu

Salem Cadı Mahkemeleri, LSD ve Dinozorlar için ortak olan şey ne? Üçü de çavdar mahmuzu ya da ergot diye bilinen ve hayvanlarda halüsinasyona, zehirlenmeye ve daha birçok zorlu semptomlara yol açan bir mantar türüyle bağlantılı. Ergot mantarı tahıllar ve çimenler üzerinde, nemli ve serin iklimde yaşar; uzun ve kötü bir geçmişe sahiptir.  LSD yapımında kullanılır ayrıca cadı mahkemelerinin kitle histerisinin sebebi olduğu düşünülmektedir. Nasıl olduğunu tahmin edebilirsiniz; ergot bulunan tahıl yeniliyor, kişi hayali bir şeyler görmeye başlıyor ve komşuları birden cadı oluyor… Bu uygarlık kadar eski olan bir masal, hatta daha eskiye bile dayanıyordur, kim bilir…

Bilim insaları geçtiğimiz günlerde Myanmar’da 90 – 110 milyon yıllık olan fosilleşmiş bir çim parçası buldular. Bu şimdiye kadar bulunan en eski çim fosiliydi ve bilim insanlarının çimlerin nasıl evrimleştiğini anlamaları için büyük önem taşıyor. Bu hem çim için hem de bilim insanları için heyecan verici bir keşif. İşin daha heyecanlandıran kısmı ise bilim insanlarının fosilin ucunda nesli çoktan tükenmiş olan ve ergotla yakın olan bir mantar türünü bulmuş olması: Palaeoclaviceps parasiticus.

86504_web_0
Myanmar’da bulunan ve yaklaşık 100 milyon yıl önce fosilleşmiş olan çim.

Ne yani, Minikayak LSD mi yedi? “Sauropod dinozorların bunu yedikleri hakkında aklımda hiç şüphe yok, mantarın etkilerinin onların üzerindeki etkilerini bilmeyecek olsak da” diyor paleo-entomolog George Poinar.

Büyük ihtimalle dinozorların o zamanlar beslenmek için farklı opsiyonları da vardı. Kozalaklı ağaçlar o zamanlar bitki örtüsünün büyük bir kısmını oluşturuyordu ve çimler daha yeni yeni evrimleşmeye başlamıştı. Şimdi ise çimler Dünya üzerindeki bitki örtüsünün %20sini oluşturuyor.  Bazı araştırmacılara göre ergot benzeri mantarlar çimlerle birlikte evrimleşti. Mantar bulunduran bitkiler herbivorları püskürtmüş olabilir; ergotun tadı acıdır ve Minikayak gibi bitki seven dinozorları püskürtmüş olabilir.