Dinozorlar, Samanyolu Galaksisinin Öbür Tarafında Yaşamış

Dinozorların dünyayı yönettiği zamanlarda gezegenimiz, galaksinin tamamen farklı bir tarafında duruyordu.

NASA’da çalışan bilim insanı Jessie Christiansen‘in oluşturduğu bir canlandırma, Güneş sistemimizin Samanyolu galaksisi boyunca gerçekleştirdiği hareketi takip ederek; dinozorların hükümdarlığının ne kadar uzun sürdüğünü ve insanların döneminin de ne kadar kısa olduğunu gösteriyor.

Güneş’imiz, galaksinin merkezi etrafında dönüyor ve bu dönüşü, her 250 milyon yıl civarında tamamlıyor. Christiansen’in yaptığı canlandırma, Güneş sistemimizin galakside en son ne zaman şu anki noktasında bulunduğunu gösteriyor. O zamanlarda Triyasik Dönem, en yoğun zamanlarını yaşıyormuş ve dinozorlar henüz yeni yeni ortaya çıkmaya başlamış.

En simgesel dinozorlardan bazıları, gezegen Samanyolu galaksisinin çok farklı bir kısmındayken Dünya üzerinde geziyormuş.

Tarihi yeniden canlandırma fikri, Christiansen’in aklına bir yıldız seyretme partisindeyken gelmiş. Dinozorlar Dünya’da gezinirken, Güneş sistemimizin galaksinin karşı tarafında olduğunu duyan katılımcılar afallamış.

“İlk defa orada, bu zaman ölçeklerinin (arkeolojik, gökbilimsel ve fosil kayıtlarına dayanan zaman ölçekleri) aslında bir nevi birbiriyle örtüştüğünü fark etmiştim” diyor Christiansen. “Daha sonra dinozorların evrimini, galaksinin dönüşü üzerinden gösterme fikri aklıma geldi.”

Bunun sonucunda ortaya çıkan video, her iki zaman dilimini de belirli bir perspektife yerleştiriyor:

PowerPoint’te zamanlamalı canlandırmalar kullanan Christiansen, filmi yaklaşık dört saatte yaptığını söylüyor. Ayrıca, videosundaki metinlere de bir çift ufak düzeltme ekliyor: Pleziyozorlar dinozor değil ve galaktik yörüngeyi de her 250 milyon yılda bir tamamlıyoruz (200 milyon yılda değil).

‘Uzay boyunca sarmal hareket’

Fakat galaktik hareket, bu videoda gösterilenden daha karmaşık. Galaksideki diğer yıldız ve gezegen sistemleri de farklı hızlarda ve farklı yörüngelerde hareket ediyor. İçteki kısımlar, dıştaki bölgelerden daha hızlı dönüyor.

Dahası; galaksinin kendisi de uzayda hareket ediyor ve yakındaki Andromeda galaksisine yavaşça yaklaşıyor.

“Bu canlandırma, bir nevi aynı noktaya gelmişiz gibi gösteriyor fakat gerçekte, tüm galaksi çok uzun bir yol kat etmiş” diyor Christiansen.

“Daha ziyade, uzayda bir sarmal hareketi yapıyormuşuz gibi. Tüm galaksinin hareket etmesi ve bizim de merkezin etrafında dönmemiz, bir nevi bu sarmalı oluşturuyor.”

Bu sebeple Güneş sistemi galaksinin merkezi etrafında dönerken, belirli bir noktaya dönmüyoruz. Etrafımızdaki şeyler, buraya en son geldiğimizden beri değişmiş.

Fakat Dünya çok da farklı değil ve karmaşık yaşam biçimini hâlâ destekliyor. Bunun bir sebebi de, Güneş’in galaktik yörüngedeki güzergâhı.

“Güneş sistemimiz, galaksinin merkezine gidip tekrar geri gelmiyor. Hemen hemen sürekli bu uzaklıkta kalıyoruz” diyor Christiansen.

Diğer bir ifadeyle Güneş sistemimiz Samanyolu galaksisi boyunca yolculuk etse bile, yaşamın muhtemelen devam edemeyeceği merkez bölgesine yaklaşmıyor.

“Bir sürü yıldız bulunuyor, dinamik olarak durağan değil ve epeyce de radyasyon var” diyor Christiansen. “Güneş sistemimiz, orayı kesinlikle kaldırmaz.”

Dinozorların, memelilerin veya diğer yaşam türlerinin Dünya üzerinde var olabilmesi de, büyük oranda bundan kaynaklanıyor.

Yazar: Morgan McFall-Johnsen/Business Insider. Çeviren: Ozan Zaloğlu.

Please enter your comment!
Please enter your name here