Diş Çürümesini Önleyen Yeni Bir Aşı Geliştiriliyor

Evet, lütfen.

Diş hekimini düzenli olarak ziyaret etmek, dişlerinizi sağlıklı tutmanın önemli bir parçasıdır. Fakat ağız sağlığınıza, düzenli diş bakımı rutininizin yanısıra bir aşıyla da destek olabilseydiniz nasıl olurdu?

Çin Bilimler Akademisi‘nden Wuhan Virüsbilim Enstitüsü‘ndeki (WIOV) araştırmacılar böyle bir aşı üzerinde çalışıyorlar ve yaptıkları çalışma yakın zaman önce Scientific Reports bülteninde yayınlandı.

WIOV bilim insanı Yan Huimin’in önderlik ettiği araştırmacılar, diş çürüklerinin gelişimini önlemek amacıyla bir protein kaynaşımını test ettiler. Diş çürüklerine Streptococcus mutans (S. mutans) bakterisi sebep oluyor.

Çinli araştırmacılar önceki çalışmalarda çürüklere karşı koruma sağlamayı denemek için, rekombinant S. mutans PAc (rPAC) proteinleri ile E. coli‘den üretilen C-terminal rekombinant flagellin (KF) proteinlerini kaynaştırdılar.

Bu protein kaynaşımı çürüklere karşı korumada etkili olsa da, muhtemel iltihaplı yaralanmanın da içinde bulunduğu istenmeyen yan etkiler üretmişti.

Araştırmacılar, flagellin-rPAC kaynaşım proteinlerinin ikinci nesli olan KFD2-rPAc’i geliştirerek bu yan etkileri hafifletmeyi denediler.

Fareler ve sıçanların kullanıldığı laboratuvar testlerinde, burun boşlukları üzerinden bir protein kaynaşımı aşı prototipi uygulandı.

Bu aşı çürükleri bulunmayan farelere uygulandığı zaman yüzde 64.2’lik önleyici bir etki gösterdi. Halihazırda çürükleri olan farelerde ise yüzde 53.9’luk iyileştirici bir etki gösterdi.

Genel olarak proteinin, asli örneğin yüksek çürük koruma seviyesine sahip olduğu ve daha az yan etki oluşturduğu gösterildi.

Dünya Sağlık Örgütü’ne (WHO) göre diş çürükleri, ağız sağlığı konusundaki son gelişmelere rağmen endüstrileşmiş çoğu ülkede önemli bir sağlık sorunu olmaya devam ediyor.

Yetişkinlerin yanısıra okul çağındaki çocukların yüzde 60 ila 90’a kadarının diş çürüklerinden muzdarip olduğu biliniyor. Bu yüzden çok büyük miktardaki insanın, çürüklerin gelişimini önleyen bir aşıdan yararlanabileceğine kuşku yok.

Ancak aşı her ne kadar umut vadetse de, klinik testler için hazır hale gelmeden önce çok daha fazla test yapılması gerekecek. Fakat kusursuz hale getirildiği zaman, diş çürüklerinden muzdarip olan milyonlarca insana yardım etmek için kullanılabilir.

En büyük faydayı, temel sağlık hizmetlerine erişimin kısıtlı olduğu veya mevcut olmadığı bölgelerdeki hastalar görebilir, çünkü bu yerlerdeki çocuklar ve yetişkinler, çok nadiren diş hekimine danışma fırsatı buluyor.

Şeker tüketimindeki mevcut artış da çürüklere karşı korumayı çok daha gerekli hale getiriyor.

Yine de, düzenli diş bakımının yerini alacak bir şey yok. Bu muhtemel aşı, dişleri sağlıklı tutmaya yardımcı olabilse de, gerçekte onları fırçalamanın veya diş ipi kullanmanın yerini alma amacı taşımıyor.

Futurism