DNA Kodlarından Üretilen Kimyasal Kanser Hücrelerini Tanıyacak!

Broad Enstitüsü’nden bir grup araştırmacı farklı mutasyonlara sahip hücreleri daha hızlı tespit etmek için bir barkod ürettiler, bu sayede kanser teşhislerinin daha da hızlı gerçekleştirileceği düşünülüyor. Araştırmanın makalesi Nature Biotechnology dergisinde yayımlandı.

Bilim insanları kanseri teşhis etmek için birçok farklı çeşit hücre ile çalışması gerekiyor çünkü kansere sebep olan hücre tiplerinin sayısı hiç de az değil. Bu yüzden teşhis kısmı uzun sürebiliyor. Ayrıca kullanılan ilaçlar kanserli hücreleri öldürebiliyor ancak mutasyona uğramış olan hücrelerle sağlı hücrelerin içi içe olması bu süreci de yavaşlatıyor.

Ekip ise virüs kaynaklı bir kod ile kanserli hücreleri boyayarak tespit edebilecekleri bir yöntem geliştirdi. Barkod boyadığı hücrelere zarar vermeyecek, sadece araştırmacıların kanserli hücreleri diğer hücrelerden ayırt etmesine ve tiplerini anlamasında yardımcı olacak.

Kansere karşı üretilen bir ilacın işe yarayıp yaramadığını anlamak için araştırmacılar önce belli bir tip kanser hücresini bir hayvan içerisinde büyütüyor ve ardından kullanılacak ilaç test ediliyor ve yarıyorsa insanlar üzerinde kullanılıyor. Ekip aynı yöntemi barkod için de kullanacak ve eğer işe yaradığı görülürse yaklaşık 100 farklı kanser hücresini tespit etmek mümkün olacak.

Ön bulgular, barkod yönteminin işe yarayacağını ve doktorlara doğru tedavi yöntemlerini uygulamalarında yardımcı olacağını gösteriyor. Bu büyük bir gelişme olacak çünkü kanseri teşhis etmek ve ona uygun tedavi yöntemleri kullanmak gerçekten zor ve çoğu zaman deneme yanılma yöntemi ile gerçekleştiriliyor. Ayrıca bazı kanser hücreleri küçük olduklarından dolayı fark edilmeyebiliyorlar.