Dünyanın Ormanları 3 Boyutta

Fotoğraf: Steven Kamenar/Unsplash

Balta girmemiş ormanlar, biyolojik çeşitlilik ile küresel karbon ve su döngüleri bakımından büyük önem taşıyor. Ormanların üç boyutlu yapısı ise burada önemli bir rol oynuyor çünkü atmosfer ile yapılan gaz ve enerji alışverişini etkilerken, sayısız tür için de doğal yaşam alanı sağlıyor. Götingen Üniversitesi’nin önderliğindeki uluslararası bir araştırma takımı, dünyadaki ormanlarda bulunabilen farklı karmaşık yapıların çeşitliliğini ve bu çeşitliliği açıklayan etmenleri araştırmış. Araştırmanın sonuçları Nature Communications bülteninde yayımlandı.

Araştırmacılar, farklı iklim bölgelerindeki birkaç kıtada balta girmemiş ormanların yapısını araştırmış. Bilim insanları bunu yapmak için, iki yıl boyunca dünya genelindeki ücra bölgelerde yer alan balta girmemiş ormanlık alanlara seyahat etmiş ve 3 boyutlu lazer tarayıcıların yardımıyla ormanların yapısını kaydetmiş. Lazer tarayıcılar, bir lazer ışını yardımıyla çevrenin yapısını yakalıyor ve bu sayede ormanın 3 boyutlu bir temsilini oluşturuyor. Bu durum, önemli ölçümlerin hesaplanarak yapının tanımlanmasını sağlıyor. Araştırmacılar, ormanlık yapılara ait küresel ölçekteki bu çeşitliliğin yağış miktarıyla ve dolayısıyla farklı ekosistemlerde bulunan su mevcudiyetiyle büyük oranda açıklanabildiğini keşfetmişler. Elde edilen bulgulara dayanan araştırmacılar, iklim verisinin de yardımıyla birlikte yapısal karmaşıklığın küresel ölçekteki değişkenliğini gösteren orman haritaları çıkarmayı başarmışlar.

Bu dünya haritaları, insan etkisi olmadan gelişen ormanların yapısını tanımlıyor. Dünya ormanlarının sadece yüzde 30’u halen eski yapısını koruyor.

Götingen Üniversitesi. Ç: O.