Dünya’nın Yakınındaki Elektronlar, Neredeyse Işık Hızına Nasıl Ulaşıyor?

Renklerdeki eşyükselti eğrileri, radyasyon kuşaklarının yoğunluklarını gösteriyor. Gri hatlar, bu radyasyon kuşaklarındaki göreli elektronların yörüngesini temsil ediyor. Geri plandaki ortak merkezli dairesel hatlar, uzaydaki bu tehlikeli bölgeden geçen bilimsel uyduların yörüngesini gösteriyor. Canlandırma: Ingo Michaelis ve Yuri Shprits, GFZ

Yapılan yeni bir çalışmada elektronların, uzayda plazma bulunmadığı zaman manyetosferdeki çok özel şartlar altında ultra göreli enerjilere ulaşabildiği bulunmuş.

NASA’nın Van Allen Sondaları uzay aracından alınan yeni ölçümler, elektronların neredeyse ışık hızında uçarak ultra göreli enerjilere ulaşabildiğini göstermiş. Araştırmacılar Hayley Allison, Yuri Shprits ile Almanya Yerbilimleri Araştırma Merkezi’ndeki (GFZ) ortakları, böylesine güçlü hızlanmaların hangi koşullar altında gerçekleştiğini ortaya çıkarıyor. Araştırmacılar geçen yıl, güneş fırtınası sırasındaki plazma dalgalarının bu konuda hayati bir rol oynadığını göstermişler. Fakat böylesi yüksek elektron enerjilerine bütün güneş fırtınalarında neden ulaşılamadığı belli değilmiş. Şimdiyse Allison, Shprits ve meslektaşları, Science Advances bülteninde yayımladıkları yeni çalışmada son derece düşük arka plan plazma yoğunluklarının büyük önem taşıdığını gösteriyorlar.

Uzayda ultra göreli elektronlar

Elektronlar, ultra göreli enerjilerde neredeyse ışık hızında gidiyor. Sonrasındaysa görelilik kanunları en önemlisi. Parçacıkların kütlesi on kat artıyor, zaman yavaşlıyor ve mesafe artıyor. Böylesi yüksek enerjilerde, yüklü parçacıklar en iyi korunan uydular için bile en tehlikeli hale geliyor. Neredeyse hiçbir koruma onları durduramıyor ve taşıdıkları yükler, hassas elektronik cihazları ortadan kaldırabiliyor. Bu sebeple nerede ve ne zaman ortaya çıkacaklarının tahmin edilmesi, modern altyapılar için büyük önem taşıyor.

Helmotz – Almanya Yerbilimleri Araştırma Merkezi. Ç: O.