Elektronun Kütlesi Rekor Hassaslık ile Ölçüldü

Alman bilim insanları, maddenin yapı taşlarından birisi olan elektronun kütlesini şimdiye kadar ölçülenlerden daha hassas bir şekilde ölçtüklerini açıkladılar. Bu başarı fizikçilerin evreni oluşturan parçacık ve gücü açıklayan ve en fazla kabul edilen teori olan Standart Model’i incelemeleri için son derece kullanışlı olacağını da ekliyorlar.

Elektronlar basitçe atomun çekirdeği etrafında dönen eksi yüklü parçacıklardır. Bunlar 1897 yılında J.J. Thomson tarafından keşfedilmişlerdir ve Thomson bunlara “kürecik” demiştir. Fakat bu isim sonralarda parçacığın elektrik yüküyle ilişkisi olmasından dolayı “elektron” olarak değiştirilmiştir. Heidelberg’de bulunan Max Planck Enstitüsü Nükleer Fizik Bölümü’nden takım kaptanı Sven Strum elektronun kütlesini “Penning Trap” denen ve yüklü parçacıkları manyetik ve elektriksel dosya birleşimleri halinde depolayan bir makinede ölçtü.

Ölçülen elektron, karbon atomunun çekirdeği ile ilişkili olan ve zaten kütlesi bilinen bir elektrondu. Hesaplamalara göre elektron 0.000548579909067 atomik kütle birimine (parçacıklar için kullanılan bir ölçü birimi) sahip. Bu faktör de deneysel ve istatistiksel olarak belirsizliklere sebep olmaktadır. Bu denemenin eski denemeler göre doğruluk payının 13 kat daha fazla olduğu tahmin edilmektedir. Makalenin yayınlandığı Nature dergisine göre ise, bu sonuç gelecekteki Standart Modeli test edecek olan fizik deneylerine destek olacak.