Elon Musk’ın Mars’ı Kolonileştirme Planı Beklediğimiz Bilim Kurgu Geleceği Getiriyor

0
142

SpaceX CEO’su Elon Musk, geçen günlerde Meksika’da şirketinin insanlığı Mars’a taşıyacak planlarını açıkladı.

Guadalajara’da düzenlenen Uluslararası Uzay Kongresi’ndeki konuşmasında fazlasıyla cesur, ilham verici ve biraz da çılgın planının yapısını ortaya çıkardı. Tüm plan Gezegenlerarası Taşıma Sistemi’ne —16 metre genişliğinde, 100 kişi veya 100 tonluk malzeme taşıyabilmek için tasarlanmış uzay aracı— dayanıyor ve yörüngeye devasa bir roket üzerinde taşınıyor. Musk’ın umutları 10 yıl gibi kısa bir sürede bu ikisinin Mars’a yolculuğa çıkabilmesi yönünde. Fakat yine de bu zaman aralığının çok fazla farklı faktöre dayandığını belirtiyor.

SpaceX’in Gezegenlerarası Taşıma Sistemi’nin kaba boyut karşılaştırması.
SpaceX’in Gezegenlerarası Taşıma Sistemi’nin kaba boyut karşılaştırması.

SpaceX’in 122 metre uzunluğundaki Mars roketi tüm zamanların en büyük roketi olacak. CGI video roketin kalkışının neredeyse 13 milyon kilogramlık itiş gücüyle gerçekleştiğini gösteriyor. Neil Armstrong’u Ay’a götüren Saturn V roketinin 3 milyon kilogramlık itiş gücü ile karşılaştırıldığında fazlası ile güçlü duruyor.

Burası ile Mars arasındaki onlarca milyon kilometrelik boşluğu mürettebatı ve kargosu ile katedebilmek için bu fazladan güce ihtiyacı olacak.

Her ne kadar roket hala yalnızca konseptten ibaret olsa da, SpaceX geçen günlerde Raptor motorunun ateşleme testini gerçekleştirdi. Tabii ki roketin gezegenden ayrılması için gerekli olan 42 taneden yalnızca biriydi.

Ancak Musk’ın konuşmasının asıl can alıcı noktası, maliyetleri normal bir insanın karşılayabileceği seviyelere kadar indirmek için çalışmalarıydı. SpaceX fiyat aralığını kişi başı 10 milyar dolardan 200 bin dolar veya daha da azına çekmek için çabalıyor. Mars’a ulaşmak için yaratılan uzay aracı, yakıt tankları boş bir şekilde kalkışı gerçekleştirecek ve bu şekilde masraf ile ağırlıktan kurtulacak. Sonrasında ise yörüngede yakıtı doldurulacak. Musk’ın belirttiğine göre bu şekilde yakıtın yeryüzünde doldurularak gerçekleştirilen kalkışına oranla %500 daha ucuza mal ediliyor.

Yeniden kullanılabilirlik ve doğru yakıtın kullanılması da anahtar noktalardan. Yeni roket yakıt olarak metan kullanıyor olacak, çünkü Mars’ta geri dönüş için yakıt üretmek bu şekilde çok daha kolay ve sıvı hidrojen gibi çok iyi bir yalıtım ile kriyojenik soğutma gerektirmiyor.

Musk, uzay aracının kendisinin ise Mars’a 450 ton kadar taşıyabileceğini söylüyor. NASA daha öncesinde tahmini olarak 100 ton veya daha fazlasına ihtiyacımız olacağını belirtmişti, yani bu 1 milyon kişilik koloninin yetişmesi için gayet iyi bir başlangıç gibi görünüyor. Musk’ın zamanla ulaşmak istediği büyük hedefi bu. Uzay aracı ilk test uçuşlarını 4 yıl içerisinde gerçekleştirebilir, Mars’a ilk uçuşu ise bundan kısa bir süre sonra.

SpaceX’in Gezegenlerarası Taşıma Sistemi aracının içeriden CGI ile yaratılmış görünümü.
SpaceX’in Gezegenlerarası Taşıma Sistemi aracının içeriden CGI ile yaratılmış görünümü.

Musk’a göre uzay aracı Dünya’dan Mars’a yolculuğunu 30 ile 80 gün arasında tamamlayabilir. Ve orada durmak zorunda da değil! Araç yörüngede yakıt doldurabildiği için, SpaceX Gezegenlerarası Taşıma Sistemi’ni Mars’ın ötesine ulaştırabilmek için stratejik konumlara yakıt depoları yerleştirebilir.

“Bu sistem size nereye gitmek isterseniz isteyin büyük bir özgürlük sunuyor.” diyor Musk. “Bu yöntemi Yıldızlararası yolculuklar için önermezdim, fakat bu sistem —yol boyunca dolum istasyonlarımız olduğunu göz önüne alarak— tüm Güneş Sistemimiz’e sınırsız erişim sağlayabileceğimiz anlamına geliyor.” Spesifik olarak belirtmek gerekirse, Europa’ya bir görev düzenlemeyi gözüne kestirmiş gibi görünüyor, ki bu birkaç gün öncesinde önerdiğimiz bir şeydi.

 

GTS’nin Enceladus üzerinde yakıt dolumunun resmedilmesi.
GTS’nin Enceladus üzerinde yakıt dolumunun resmedilmesi.

Musk, uzay aracının radyasyon geçirmesi konusunda da —Mars’a yolculuğun en büyük zorluklarından biri— özel olarak endişeli görünmüyor, büyük ihtimalle bunun nedeni Mars’a bir bilet alabilmek için tek kriterin yolcunun ölmeye hazır olması olabilir. (Belki de bu noktada NASA ile ortaklık kurmak işe yarayabilirdi.)

“Ölüm olasılığı ilk görevde fazlası ile yüksek.” diyor Musk kendine özgü açık sözlülüğü ile. Diğer bir deyişle, Mars’a gitmek kolay olmayacak. Musk’ın bugün ortaya çıkardığı rüya fazlasıyla tehlikeli. Açıkçası, “tehlikeli” kelimesi alınacak riskin yanında yetersiz kalıyor. Planın kapsamına bakılınca “hırslı” kelimesi de. Ama aynı zamanda: İşte bu!

Şimdi her şeyi tekrar gözden geçirelim: SpaceX tüm zamanların en büyük roketini inşa edecek, yepyeni bir türde uzay aracı kaldıracak, tam olarak bilim kurgu filmlerden fırlamış bir yörüngede yakıt doldurma sistemi kuracak. Sonrasında paketini —100 insan ile birlikte— önümüzdeki 10 yıl içerisinde Mars’a gönderecek. Hayalperest mi? Kesinlikle. Fakat sıradan hayaller ve basit görevler sizin geç başlamış konferansınızın sonrasında size heyecandan çığlık atan, sahneye hücum etmek isteyen hayranlar kazandırmaz.

“İnanılmaz bir macera olabilir.” diyor Musk. “Hayal edebileceğim en heyecanlı şey olabilir. Hayat her gün sadece problemleri çözmekten çok daha fazlası olmalı. Uyanmalı ve gelecek hakkında heyecan duymalısınız, ilham almak ve yaşamak istemek için.”

Ne yazık ki, bunun için ölmeye de hazır olmak zorundasınız. Hiç şüphesiz yüzlerce insan bu riski alarak Gezegenlerarası Taşıma Sistemi’nin ilk uçuşunda bulunmak isteyecektir, kalkış her ne zaman gerçekleşir ise.


Çeviren: Alphan Kamçıcı

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here