Embriyonun Genleri İle Oynamaya Hazır Mıyız?

Çinli bilim insanları geçtiğimiz Nisan ayında CRISPR/Cas9 yöntemi ile embriyo üzerinde genetik değişiklikler yapabildiklerini açıkladığından beri bilim camiasında büyük bir tartışma dönüyor. Geçtiğimiz Aralık ayında ise birçok genetikçi, biyoteknoloji uzmanı ve biyoetik uzmanı Washington’da bir araya geldi.

CRISPR ilk gen değişi yapılabilen yöntem değil ancak alanının en iyisi. Bu yöntem ile çok daha kesin gen değişimleri yapılabiliyor ve hızı da kesinliği kadar harika. Geleceğin, hastalıklarla olan savaşlarda kullanılacak en büyük silahı olacak gibi duruyor.

Orak hücre anemisi, bir gende meydana gelen mutasyon sonucu oluşan, kalıtsal bir hastalık. Bilim insanları CRISPR yöntemi ile bu geni düzeltmeyi başardılar ve bu değişim çocukta görülmeyecek çünkü değişim üreme hücrelerinde değil vücut hücrelerinde yapıldı. Eğer bir embriyoda bu değişim yapılsa, yine onun vücut hücreleri etkilenecek ve eğer üreme hücrelerine dokunulmazsa sonraki nesile aktarılmayacak. Ancak bilim insanlarının çekindiği nokta yan etkinin ortaya çıkabilecek olması. CRISPR net değişimlere izin verse de, işin içine insan faktörü girince korkmamak elde değil.

Ancak korkarak bir yere varılamayacağının farkında olan bilim insanları, Aralık ayındaki toplantıda ufak çaptaki çalışmalara izin verilmesine karar verdi. Böylece yöntemin sorunları daha net görülecek ve gelişmelere hız kazandırılacak. Elbette daha büyük kararlar almak için henüz erken, çünkü halk buna hazır değil. GDO konusunda bile henüz yeterli bilgi halka ulaştırılamamışken, ebriyonun genomu ile oynanmasına izin vermek kendi kuyumuzu kazmak olurdu.