Evrendeki En Yüksek Enerjili Parçacıkların Kökeni

Süperkütleli kara delik yıldızı parçaladıktan sonra, yıldızın enkazının yaklaşık yarısı uzaya fırlıyor. Yıldızdan geriye kalan kısım ise kara delik etrafında parlayan bir birikim diski meydana getiriyor. Pek çok dalga boyunda parlak bir ışık saçan bu sistemin, birikim diskine dikey şekilde enerjik, jet benzeri dışa doğru akımlar meydana getirdiği düşünülüyor. Canlandırma: DESY, Bilim İletişim Laboratuvarı

Bilim insanlarından oluşan bir araştırma takımı, bir yıldızın kara delik tarafından yutulmasıyla yok olması sonucunda yüksek enerjili nötrino ortaya çıktığını tespit etmişler. Yüksek enerjili nötrinolar, tespit etmesi epey zor olan parçacıklar. Nature Astronomy bülteninde sunulan keşif, evrendeki en yüksek enerjili parçacıklar olan Ultra Yüksek Enerjili Kozmik Işınlar’ın kökenlerine ışık tutuyor.

İki düzineden fazla kurumdan araştırmacının katıldığı çalışmada, Dünya’da sadece güçlü hızlandırıcılarla üretilen atom altı parçacıklar olan nötrinolara odaklanılıyor.

Nötrinoları ve oluşum süreçlerini tespit etmek çok zor. Dolayısıyla bu cisimlerin ve Ultra Yüksek Enerjili Kozmik Işınlar’ın (UHECR) keşfedilmesi özel önem taşıyor.

Çalışmanın baş yazarlarından biri ve keşfin yapıldığı esnada New York Üniversitesi Fizik Bölümü’nde doktora sonrası araştırma görevlisi olan Sjoert van Velzen şöyle aktarıyor: “Evrensel yüksek enerjili nötrinoların kökeni bilinmiyor. Bunun başlıca sebebi, onları saptamanın çok zor olması. Bu sonuçlarla birlikte, yüksek enerjili nötrinolar henüz ikinci kez kaynaklarına kadar takip edilmiş oluyor.”

Şimdi Hollanda’daki Leiden Üniversitesi’nde çalışan ve bu yeni makalenin eş yazarı, NYÜ fizikçisi Glennys Farrar ile daha önce bir çalışma yürüten van Velzen, kara deliklerin Gelgitsel Bozulma Olayları (TDE) şeklinde bilinen olaylar sırasında yıldızları yok ettiğine yönelik elde edilen ilk bulgulardan bazılarına ulaşmış. Söz konusu bulgular, TDE’lerin UHECR’leri meydana getirip getirmediğinin belirlenmesine zemin hazırlıyor.

New York Üniversitesi. Ç: O.