Evrenin İlk Zamanlarındaki Bir Blazar

Spingola vd., Bill Saxton/NRAO/AUI/NSF

ABD Ulusal Bilim Vakfı’na ait Çok Uzun Teleskop Dizisi’nin (VLBA) süper keskin radyo “görüş yeteneği”, Dünya’dan yaklaşık 12,8 milyar ışık yılı uzaklıktaki bir galaksinin merkezinden ışık hızının dörtte üçü hızla çıkan bir madde jetinin daha önce görülmemiş detaylarını ortaya çıkarıyor. PSO J0309+27 adı verilen ve jeti Dünya’ya doğru yönelmiş bu galaksi, şimdiye kadar böyle bir uzaklıkta görülen en parlak radyo dalgası yayan bir blazar. Kendisi ayrıca, böyle bir uzaklıkta en parlak X-ışını yayan ikinci blazar.

Bu en parlak radyo dalgası, görüntünün sağ alt tarafındaki galaksinin merkezinden geliyor. Jet, çekirdekteki süperkütleli bir kara deliğin kütleçekim enerjisiyle itiliyor ve sol üst tarafa doğru dışa hareket ediyor. Burada görülen jet, yaklaşık 1.600 ışık yılı uzanıyor ve içerisindeki yapıyı gösteriyor.

PSO J0309+27, bu uzaklıkta sanki evren bir milyar yıl yaşından genç veya şimdiki yaşının yüzde 7 civarındaymış gibi görünüyor.

İtalya’daki Bologna Üniversitesi’nde çalışan Cristiana Spingola’nın önderliğindeki uluslararası bir gökbilimci takımı, galaksiyi Nisan ve Mayıs 2020’de gözlemlemiş. Cismin özelliğine yönelik yapılan analizler, blazarların evrenin ilk zamanlarında neden nadir görüldüğüne ilişkin bazı kuramsal modellere destek sağlıyor. Araştırmacılar, sonuçlarını Astronomy & Astrophysics bülteninde sundu.

ABD Ulusal Radyo Astronomisi Gözlemevi. Ç: O.