Evrenin İlk Zamanlarından Kalma Beş Galaksiden Biri, Halen Kozmik Tozun Ardında Gizleniyor Olabilir

Fotoğraf: NASA

Kopenhag Üniversitesinin Kozmik Şafak Merkezinde çalışan gökbilimciler, 29 milyar ışık yılı uzaklıkta bulunan ve daha önce görünmez olan iki galaksi keşfetmişler. Keşif, bu gibi yaklaşık beş uzak galaksiden birinin kozmik tozla kamufle olduğunu ve teleskoplardan gizlendiğini akla getiriyor. Elde edilen yeni bilgi, Büyük Patlama’dan bu yana evrenimize dönük algımızı değiştiriyor.

Kopenhag Üniversitesinin Niels Bohr Enstitüsünde çalışan araştırmacılar, Dünya’dan 29 milyar ışık yılı uzakta yer alan ve daha önce görülmeyen iki yeni galaksi keşfetmişler. Etraflarındaki kalın kozmik toz katmanının ardında gizlenen bu iki galaksi, Hubble Uzay Teleskobu’nun optik lensiyle görülemiyormuş.

Fakat Şili’nin Atakama Çölü’nde konuşlu bulunan ve evrenin en soğuk, en karanlık derinliklerinden yayılan radyo dalgalarını yakalayabilen dev ALMA (Atakama Büyük Milimetre Teleskop Dizisi) radyo teleskoplarının yardımıyla, bu iki görünmez galaksi aniden ortaya çıkmış.

Niels Bohr Enstitüsündeki Kozmik Şafak Merkezinde çalışan Yardımcı Profesör Pascal Oesch şöyle aktarıyor: “Hubble Uzay Teleskobu sayesinde varlıklarından halihazırda haberdar olduğumuz çok uzak bir galaksi örneğine bakıyorduk. Daha sonra bu galaksilerden ikisinin, orada olduğunu hiç beklemediğimiz bir komşuları olduğunu fark ettik. Bu komşu galaksilerin her ikisi de tozla çevrili olduğundan ve ışıklarının bir bölümü engellendiğinden, Hubble ile görülemiyorlardı.”

Çalışma dün Nature bilim bülteninde yayımlandı.

Kaynak: Kopenhag Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.