Evrim Düşündüğümüzden 4 Kat Daha Hızlı Gerçekleşiyor

Bir Hint şebeği. Fotoğraf: Timothy Gonsalves/Wikimedia Commons

Ulusal Avustralya Üniversitesinde (ANU) yürütülen yeni çalışmaya göre evrimin hammaddesi, yabani hayvanlarda düşündüğümüzden çok daha fazla miktarda bulunuyor.

Darwinci evrim sürecinde doğal seçilim, bireylerin hayatta kalması ve üremesi için fayda sağlayan genetik değişimlerle sonuçlanıyor. Evrimin gerçekleşme hızı, büyük oranda bireyler arasındaki genetik farklılıklara bağlı.

ANU’da çalışan Tr. Timothee Bonnet öncülüğündeki uluslararası bir araştırma takımı, bu genetik farklılığın veya “evrim yakıtının” yabani hayvan popülasyonlarında ne kadar bulunduğunu öğrenmek istemiş. Cevap ise daha önce düşünülenden iki ila dört kat daha fazla.

Bonnet’a göre Darwin’in tarif ettiği evrim süreci inanılmaz derecede yavaş.

“Fakat Darwin’den bu yana araştırmacılar, Darwinci evrimin sadece birkaç yılda meydana geldiği pek çok örnek belirledi” diyor Bonnet.

“Hızlı evrimin yaygın bir örneği de biberli güve. Bu hayvan, İngiltere’deki sanayi devriminden önce baskın derecede beyazdı. Kirliliğin ağaçlarda ve binalarda siyah is bırakmasıyla birlikte, siyah güveler hayatta kalma avantajı kazandı çünkü kuşların onları belirlemesi daha zordu.

“Güvelerin rengi hayatta kalma olasılığıyla ve genetik farklılıklarla belirlendiğinden, siyal güveler İngiltere’deki popülasyonlarda hızla egemen oldu.”

Çalışma, evrim hızının büyük bir ölçekte sistematik şekilde değerlendirildiği ilk araştırma olma niteliğini taşıyor. 27 bilimsel kuruluşta çalışan 40 araştırmacıdan oluşan takım, dünya çapındaki 19 yabani hayvan popülasyonuna dönük yürütülen çalışmaları kullanmış. Bu popülasyonlar arasında Avustralya’daki çöl çit kuşları, Tanzanya’daki benekli sırtlanlar, Kanada’daki ötücü serçeler ve İskoçya’daki alageyikler de var.

Bulgular dört gün önce Science bülteninde sunuldu.

Kaynak: Ulusal Avustralya Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.