Evrimsel Tarihin İlk Zamanlarındaki Boşluklardan Birini Dolduran Pterozor Öncüleri

Bilinen en büyük uçak sürüngenlerden bazılarını da içerisinde barındıran bir pterozor cinsi olan Pteranodon tasviri. Leitplankenmonster/Newdinasours.com

İşte, uçuşun esas tarihi. Üzgünüz Hezârfen Ahmed Çelebi ama bu hikaye senin zamanından çok önce; Dinozorlar Çağı sırasında başlamış…

Pterozorlar, kuvvetli uçuşun evrimleştiği ilk sürüngenlermiş ve yaklaşık 66 yıl önce ani şekilde yok olmadan önce 150 milyon yıl boyunca göklere hakim olmuşlar.

Fakat evrimsel kökenlerine ve uçma kabiliyetlerini nasıl kazandıklarına yönelik kilit detaylar, hep bir gizem olarak kalmış; taşılbilimcilerin, son 200 yıl boyunca çözmeye çalıştıkları bir gizem bu. Evrim süreçleri hakkında daha fazlasını öğrenmek ve fosil kayıtlarındaki bir kısım boşluğu doldurmak için, en yakın akrabalarının belirlenmesi gerekiyor.

Virginia Tech Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi’nin Yerbilimleri Bölümü’nde çalışan araştırmacılar Sterling Nesbitt ve Michelle Stocker, son yıllarda keşfedilen ve Kuzey Amerika, Brezilya, Arjantin ve Madagaskar’dan çıkarılan yeni kafatası ve iskeletlerin de yardımıyla; lagerpetitler şeklinde adlandırılan bir grup “dinozor öncüsünün”, pterozorların en yakın akrabaları olduğunu göstermişler.

“‘Pterozorlar nereden geldi?’ sorusu, sürüngenlerin evrimindeki en göze çarpan sorulardan birisi. Artık bu konuda bir cevabımız var diye düşünüyoruz” diyor yardımcı yerbilimleri profesörü Sterling Nesbitt.

Bulgular Nature bülteninde yayımlandı.

Kendall Daniels ve Steven Mackay/Virginia Tech Üniversitesi. Ç: O.