Şu ana kadar, Facebook’un görev edindiği ve internet.org üzerinden yürüttüğü bütün dünyaya internet ulaştırma kampanyası, yeryüzünde yer alan kablosuz ağ bağlantıları tarafından sırtlanmıştı ve bu, projeyi büyük ölçüde kısıtlandırmaktaydı. Elbette, Facebook proje kapsamında geliştirdiği deneysel lazer internet dronu Aquila gibi farklı yöntemleri test etmişti. Ama dün, Facebook icra kurulu başkanı (CEO) Mark Zuckerberg, yeryüzünde daha önce internetin ulaşmadığı yerlere kablosuz internet bağlantısını ulaştıracak ilk gerçek donanımı, bir uyduyu, duyurdu. Evet, yanlış duymadınız. Facebook uzaya çıkıyor!
Hâlihazırda Dünya’nın yörüngesinde 39 tane uydusu bulunan EutelSat’la iş birliğine gideceklerini duyuran Zuckerberg, Facebook’un EutelSat ile birlikte Sahra Altı Afrika’nın büyük coğrafyasına 2016 yılında geniş bantlı bağlantı götürmek için çalıştıklarını da söyledi.
İki şirket bu amaç uğrunda Spacecom’un geliştirdiği yeni bir donanımı kullanacak. AMOS-6 adlı bu uydu, şu an hâlâ yapım aşamasında. Ancak tamamlandığında ve faaliyete geçtiğinde AMOS-6, 26.5 ve 40 GHz (Ka bandı) aralığında 36 yüksek nüfuzlu ışını Afrika’ya, 12-18 GHz aralığında üç ışını da Avrupa ve Orta Doğu’ya gönderebilecek.
EutelSat hâlihazırda bazı Sahra Altı Afrika bölgelerini düşük güçlü Ku bandı uydularıyla kapsamakta fakat şirket, Facebook ile yapılan ortaklık anlaşması sonucu bölgedeki mevcudiyetini bir adım öteye taşıyabilecek konuma gelecek. Şu ana kadar 2016 yılı içinde uzaya gönderilmesi planlanan üç adet sabit uydu projesi de olan EutelSat, bu şekilde Brezilya ve Latin Amerika üzerine de uydu göndermiş olacak.
Kurumsallaşmış uydu tedarikçileriyle yapılan ortaklıklar, Facebook ve internet.org için görev edindikleri çevrimiçi bağlantıyı yaygınlaştırmada akılcı bir başlangıç adımı olarak yorumlanabilir. Bunun nedeni olarak da var olan telekom uydu teknolojilerinin, “lazer internet” dron fikirlerinden daha çok test edilmiş olduğu gerçeği söylenebilir. Ancak, harcanan eforun Facebook’u sosyal ağ şirketi olmaktan öteye geçirmede, bu kadar hızlı bir şekilde, ne kadar başarılı olduğu da yadsınamaz. Elbette daha fazla insanı çevrimiçi dünyaya dâhil etmenin Facebook’un ana sitesine ve diğer benzer sitelere (Messenger, Whatsapp, Instagram, ve Oculus) yarayacağı da bir gerçek.