Fosfor Eksikliği, Amazonlar’daki Büyümeyi Kısıtlıyor

Fotoğraf: Ivars Utināns/Unsplash

Yeni bir araştırmanın gösterdiğine göre topraktaki fosfor eksikliği, karbon yönünden giderek zenginleşen atmosferimizde Amazon yağmur ormanının büyümesini kısıtlıyor olabilir.

Karbondioksit (CO2) yoğunluklarının yükselmesi, bitkilerin daha hızlı büyümesine sebep oluyor. Bu durum, bitkilerin daha fazla karbon depoladığı anlamına geliyor.

Bu depolama, özellikle Amazon gibi dev ormanlarda yükselen CO2 seviyelerinin sınırlanmasına ve iklim değişiminin yavaşlatılmasına yardımcı oluyor.

Fakat bitkiler büyümek için besinlere de ihtiyaç duyuyor ve yeni bir çalışmada belli bir besinin; fosforun, Amazon’un CO2 yükseldiği sırada verimliliği (büyüme hızını) artırma kabiliyetini kısıtlayabileceği gösteriliyor.

Bilim insanlarının uyarısına göre bu durum, yağmur ormanını iklim değişimine karşı daha dirençsiz hale getirebilir.

Dün Nature bülteninde yayımlanan makale, Brezilya Ulusal Amazon Araştırma Enstitüsü (INPA) ve Exeter Üniversitesi öncülüğünde çalışan uluslararası bir araştırma takımınca yürütülmüş.

INPA’da çalışan makale baş yazarı Hellen Fernanda Viana Cunha, “Elde ettiğimiz sonuçlar, Amazonya’daki mevcut ve yüksek karbon alım oranlarının devam etme potansiyelini sorgulatıyor” diyor.

“Amazon havzasının yaklaşık %60’ı, düşük fosfor içerikli eski topraklar üzerinde bulunuyor. Fakat fosforun verimlilik kontrolündeki rolü belli önceden belli değildi çünkü dünyanın diğer kısımlarında yürütülen çoğu gübreleme deneyi, fosfor bakımından daha zengin sistemlerde yapılmıştı”

“Amazon Gübreleme Deneyi (AFEX) adını taşıyan deneyimizde, yağmur ormanının yaşlı ve düşük fosforlu bir bölgesine fosfor, nitrojen ve temel katyonlar (önemli olabilecek diğer besinler) eklemenin etkileri inceleniyor.

“Deneyin ilk iki yılında verimliliğin artmasına sadece fosfor yol açtı.”

Kaynak: Exeter Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.