Genetiği Değiştirilen Mantar, Sivrisinek Popülasyonunu Çökertti

KRISTIN HOUSE

Eğer sıtmanın her yıl 400.000’den fazla insanı öldürmesini önlemek istiyorsak, sivrisinekleri durdurmamız gerecek; çünkü bu böcekler, bu ölümcül hastalığın en önemli taşıyıcısı.

Marlyland Üniversitesi’nde (UMD) çalışan araştırmacılar, bu amaçla bir mantarın genetiğini değiştirerek, sivrisinekleri hızlı şekilde öldüren bir örümcek zehri üretmesini sağlamışlar. Ayrıca mantar, laboratuvar dışında yapılan bir deneyde; bir sivrisinek nüfusunu, 45 gün içinde neredeyse tamamen azaltmış. Ancak araştırma takımının tartışma yaratan genetik mühendislik uygulaması, bazılarına göre gerçek dünya koşulları için çok tehlikeli olabilir.

Perşembe günü Science bülteninde yayınlanan bir makaleye göre, UMD araştırmacılarının değiştirdiği mantar, yaban hayatındaki sivrisinekleri öldürüyor; fakat bunu çok hızlı biçimde yapmıyor. Bu sebeple böcekler, ölmeden önce birine sıtma bulaştırabilir.

Takım, mantara destek vermek amacıyla mantar üzerinde genetik mühendislik uygulayarak; mantarın, Avustralya Mavi Dağlar baca ağlı örümceğinin zehrinden çıkarılan bir toksini üretmesini sağlamışlar. Söz konusu örümcek, sivrisinekleri çok daha hızlı şekilde öldürüyormuş. Daha sonra takım, Batı Afrika’da, “MosquitoSphere” adını taşıyan ve bir köyün taklit edildiği kapalı bir ortam oluşturup bu mantarı orada test etmiş.

Araştırmacı Brian Lovett, bir basın bülteninde şöyle aktarıyor: “Bu transgenik mantarı, yalnızca çalışma alanındaki duvara astığımız çarşafa uygulayarak, sivrisinek nüfusunun 45 gün içinde iflas etmesine yol açtık”

“Ayrıca bu mantar, böcek ilacına karşı dayanıklı sivrisinekleri öldürmede de; dayanıklı olmayan sineklerde olduğu kadar etkili.”

Basın bültenine göre, sıtmayla mücadele konusunda ilk defa transgenik bir yöntem, bir laboratuvar ortamının dışarısında kullanılmış.

Ancak mantar etkili olmuşsa da; bazıları, genetiği değiştirilmiş bir canlıyı yaban hayatına salmanın, umulmadık sorunlara sebep olabileceğinden endişe ediyor.

Dünya Dostları isimli çevre grubunda çalışan Dana Perls, NPR sitesine şöyle söylüyor: “Bu çalışma, bazı önemli endişeler ortaya çıkarıyor”

“Mantar üzerinde genetik mühendislik uygulamak; polenleyicileri, yarasaları ve arıları etkileyerek, kamu sağlığı üzerinde olumsuz sonuçlar ve ekosistemler üzerinde de önceden bilinemeyen dalga etkileri meydana getirebilir. Genetik üzerinde yapılan bütün mühendisliklerde olduğu gibi, bunun da büyük bir dikkatle ele alınması gerekiyor.”

Futurism

1. 45 gün içinde neredeyse tamamen azaltmış
    sivrisinek nüfusunun 45 gün içinde iflas etmesine yol açtık”

vazgecsenız google ceviri kullanmaktan

• Kelime dağarcığınızı geliştirseniz? Herkes sizin gibi Google çeviri kullanmıyor. Lütfen bu bayat espriyi yapmayın artık. Sırf sizin gibiler daha kolay anlayacak diye dili basitleştirmeyeceğim kusura bakmayın.