Gizemli ‘Fermi Baloncukları’, 6 Milyon Yıl Önceki Kara Delik ‘Geğirtisinin’ Sonucu Olabilir

Devasa Fermi Baloncukları, sadece gama ışınıyla görülebiliyor. Peki nereden geldiler? NASA Goddard

Samanyolu galaksisinin merkezi, birbirine bağlı görünmez şekillerin oluşturduğu bir bulmaca gibi. Sadece radyo dalgaboylarında görülebilen enerji kolları, kum saati şeklinde X-ışını izleri ve (hepsinin üzerinde duran) gizemli Fermi Baloncukları var.

Bu ikiz gaz, toz ve kozmik ışın küreleri; galaksinin merkezindeki kara deliğin her iki tarafında da birer tane olmak üzere, devasa bir güvenin kanatları gibi ortaya çıkıyor. Bu baloncuklar, uçtan uca yaklaşık 50.000 ışık yılı genişliğinde (bu miktar, Samanyolu’nun çapının yaklaşık yarısı kadar) ancak sadece yüksek enerjili gama ışınıyla görünebiliyorlar.

Peki bunlar nereden gelmiş? Aslında kimse bilmiyor. Fakat 14 Mayıs günü The Astrophysical Journal bülteninde yayınlanan bir çalışma, galaksinin merkezini çevreleyen gizemli X-ışını ve radyo yapılarıyla birlikte bu baloncukların da yaklaşık 6 milyon yıl önce başlayan bir dizi kara delik ‘geğirtisiyle’ ilişkili olduğunu öne sürüyor. Bilgisayarda çeşitli canlandırmalar yapan araştırmacılar, hem Fermi Baloncukları’nın hem de yakındaki X-ışını yapılarının, galaksinin merkezindeki kara delikten (Sagittarius A*) fırlayan devasa bir şok dalgasıyla aniden oluşmuş olabileceğini göstermiş.