İnsanların bizim hakkımızda ne düşündüklerini hepimiz merak etmişizdir. Şakalarımızı komik buluyorlar mı? Anlattıklarımız onlara büyüleyici mi geliyor yoksa abartılı mı? Gerçekte bunu hiçbir zaman bilemeyebiliriz. Fakat teselli ödülü olarak, Google’ın bizim hakkımızda ne düşündüğünü öğrenebiliriz. Üstelik bunun için utanç verici bir sohbet gerçekleştirmemize de gerek yok.
Teknoloji şirketinin internette gezinme alışkanlıklarınızı takip ederek kim olduğunuza dair bir tablo çizdiği biliniyor. Google, sonrasında bu portre yardımıyla siz internette arama yaparken, video izlerken veya Haritalar uygulamasıyla evinizin yolunu bulurken ilgi duyabileceğiniz reklamlar gösteriyor. Fakat pek bilinmeyen bir şey var: Bu profili kendiniz de görebilir ve şirketin veri toplama işlemiyle ilgili tercihler yapabilirsiniz.
Ne kadar önemsediğinize karar verin
Google’ın veri toplama işlemi, iki ucu keskin bir kılıç gibi. Bir taraftan kişisel reklamlar, sıkıcı ya da kullanışsız bulduğunuz ve hiçbir zaman satın almayacağınız ürünlerin tanıtıldığı resim ve videolar görmeyeceğiniz anlamına geliyor. Bu yüzden örneğin bir ebeveyn değilseniz ve çocuk sahibi olmakla ilgilenmiyorsanız, bebek arabası veya bebek bezi tanıtan reklamlar görmezsiniz. Diğer taraftan, kişiselleştirilmiş reklamlar ilginizi mümkün olduğunca fazla çekmeye ve size bir şey satın aldırmaya çalışan hedefli birer kampanya vazifesi görüyor; ne kadar fazla para harcarsanız, Google ve diğer reklam verenler de o kadar fazla kazanıyor.
Büyük bir teknoloji şirketinin alışkanlıklarınızı bilmesinin hayatınızı kolaylaştırdığını düşünüyor olabilirsiniz. Fakat özel hayatınızın biraz daha gizli olmasını istiyorsanız, bir dakikanızı ayırıp Google’a hakkınızda neleri bilip neleri bilemeyeceğini söyleyebilirsiniz.
Google’ın hakkınızda neler bildiğini öğrenin
İşe doğrudan Google hesabınıza giderek başlayın. Şirketin hizmetlerine ait herhangi bir internet sitesinden kullanıcı resminize tıklayın ya da dokunun (genelde ekranınızın sol üst köşesinde durur). Ardından Google Hesabınızı Yönetin’i seçin. Buraya geldiğinizde, Veri & Gizlilik bölümünü seçin ve aşağı kaydırıp Reklam Seçenekleri’ni bulun. Buradan Reklamları Kişiselleştir’i seçin.
Varsayılan ayar, reklam kişiselleştirmenin açık durumda olmasıdır; yani Google sizin verilerinizi kullanarak kendi hizmetlerinde gördüğünüz reklam paletini rötuşluyordur. Fakat tamamen kapatmayı seçmeden önce aşağı kaydırarak, koca G’nin sizi tanımlamak için kullandığı kategorilere ve bunların ne kadar doğru olduğuna bakabilirsiniz.
En baştakiler yaş, cinsiyet ve dil. Güncellemek veya yönetmek istediğiniz varsa üzerine tıklayın ya da dokunun. Bu üç tanımlayıcının sonuncusunda konuştuğunuz dilleri ekleyebilir veya Google’ın okuduğunuz ya da yazdığınız şeylere göre gelecekte kendiliğinden daha fazla dil eklemesini önlemek üzere bu özelliği kapatabilirsiniz. Yaş ayarında, eğer daha önce yapmadıysanız platform doğum tarihinizi girmenizi isteyecek. Fakat bu bilgi şirkette zaten varsa, bunu kaldırmanın bir yolu yok ama ekleme yapabilirsiniz.
Sonraki kategoriler, platformun ilgi duyduğunuzu düşündüğü alanlar. Bunların arasında ilgilendiğiniz haber tipleri ve sevdiğiniz sporlar, filmler ile hobiler yer alıyor. Bunların çok da doğru olmasını veya hakkınızda pek çok şey söylemesini beklemeyin. Google bunların birçoğunu hatalı algılayabilir ve hatta bunlar o kadar rastgele olabilir ki, size komik gelebilir.
Google’ın gerçekte ilgi duyduğunuz şeyleri anlayamamasını istiyorsanız, bunları olduğu gibi bırakabilirsiniz. Fakat bu bilgileri düzeltmek istiyorsanız, ilgi alanlarınızı tamamen devre dışı bırakabilir ya da her birinin üzerine gelip Kapat’ı seçebilirsiniz. Bunları düzenleme imkanı yok. Eğer her şeyi toptan kapatmak isterseniz, yukarı kaydırabilir ve reklam kişiselleştirmenin yanındaki düğmeyi kapalı duruma getirebilirsiniz.
Yazar: Sandra Gutierrez G./Popular Science. Çeviren: Ozan Zaloğlu.