Dünya’ya Benzemeyen Gezegenlerde de Sıvı Su Olabilir

Tasvir: NASA

Bir gezegende yaşamın gelişmesi için gereken önemli koşullardan biri de sıvı su. Bern Üniversitesi, Zürih Üniversitesi ve Almanya Araştırma Rekabeti Merkezi (NCCR) Gezegen Bölümünde çalışan araştırmacıların yeni bir çalışmada aktardıklarına göre sıvı su, Dünya’dan çok farklı olan gezegenlerde de milyarlarca yıl boyunca var olabilir. Bu durum, Dünya merkezli mevcut yaşanabilir gezegen fikrini sorgulamaya itiyor.

Dünya’daki yaşam okyanuslarda başlamış. Dolayısıyla başka gezegenlerdeki yaşam arayışında sıvı su bulunma potansiyeli önemli bir bileşen. Bilim insanları, sıvı suyu bulmak için şimdiye kadar bizimkine benzeyen gezegenleri araştırmış. Fakat uzun vadeli sıvı su, Dünya’da bulunanlardan farklı koşullar altında da mevcut olabilir. Bern ve Zürih Üniversitelerinde çalışan araştırmacılar, iki gün önce Nature Astronomy bülteninde yayımlanan çalışmalarında kendi gezegenimize neredeyse hiç benzemeyen gezegenlerde de uygun şartların milyarlarca yıl boyunca hüküm sürebileceğini aktarıyorlar.

Zürih Üniversitesinde kuramsal astrofizik profesörü olan eş yazar Ravit Helled, “Suyun Dünya’da sıvı halde olma sebeplerinden biri de atmosfer” diyor. “Doğal sera etkisi sayesinde okyanuslar, nehirler ve yağmur için uygun koşulları meydana getirecek kadar ısıyı hapsediyor.”

Fakat Dünya’nın atmosferi, gezegenin antik tarihinde çok farklıymış. “Gezegen kozmik gaz ve tozlardan ilk oluştuğu zaman, çoğunlukla hidrojen ve helyumdan meydana gelen bir atmosfer birikmiş; buna ilkel atmosfer deniyor” diye belirtiyor Helled. Fakat Dünya, gelişimi süresince bu ilkel atmosferi kaybetmiş.

Daha ağır olan diğer gezegenlerde ise çok daha büyük ilkel atmosferler birikebilir ve bunlar bazı durumlarda süresiz olarak kalabilir. “Bu gibi dev ilkel atmosferler de bir sera etkisi meydana getirir; tıpkı Dünya’nın bugünkü atmosferi gibi. Dolayısıyla biz, bu atmosferlerin sıvı su için gereken şartların oluşmasına yardım edip edemeyeceğini öğrenmek istedik” diyor Helled.

Kaynak: Bern Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.