Görevini Tamamlayan Rosetta’ya, Buruk Bir Kutlama

Jet Propulsion Laboratuvarında, Rosetta’nın görev süresinin bitimini kutlamak için iki adet pasta

Bir kuyruklu yıldızın yörüngesine yerleşen ilk uzay aracı, 4,9 milyar mil yolculuktan sonra Churyumov-Gerasimenko ya da 67/P üzerine yumuşak bir iniş yaparak görevini 30 Eylül 2016’da tamamladı. Pasifik saatine göre sabah 4:19’da Californiya’daki Jet Propulsion Labaratuarı; Rosetta’nın, bir kuyruklu yıldız üzerine yumuşak bir iniş yaparak görev süresini sonlandırmak olan son komutu yerine getirdiğinin onayını aldı.

Proje Bilimci Bonnie Buratti, “Tüm iniş süreci mükemmeldi.” dedi. “Kuyruklu yıldız ya da gaz bulutunun kütle çekiminin ne kadar olduğu ile ilgili emin değildik, fakat sorunsuz gerçekleşti.”

Rosetta’nın son inişi sırasında çektiği yeni muhteşem fotoğraflar, kuyruklu yıldızı (sadece çarparken gözlenebilecek) yeni bir açıdan gösterdi. Buratti ve JPL Proje Yöneticisi Art Chmielewski Almanya’dan Skype üzerinden bağlanarak JPL’deki takımı, küçük kayaları ve çakılları yakından gösteren yeni yakın çekim görüntüler aracılığı ile yönettiler. Chmielewski “Görülmemiş çözünürlüğe sahip bu görüntüleri almamız gerekiyordu.” dedi. “Uzay aracı intihar inişi için gittiğinde, orada ve yüzeye dokunmak üzere olduğuna ait teyit aldık, ardından bağlantıyı kendisi kesti.”.

30 Eylül 2016 sabahı, bir kuyruklu yıldız yüzeyinin 5,8 km yukarısından alınan görüntü

Buratti, “Bunlar, gezegeni oluşturan minik yapıtaşlarıdır. Biz en temel soruyu cevaplıyoruz; oraya nasıl gidilir?” dedi.

Buruk bir gün. JPL Rosetta ekibindeki birçok insan, 10 yılı aşkın bir süreyi bu görevi planlayarak ve 67/P çalışarak harcadı. Bu görevin başlangıcı ve bitişi bir planlama, dizilim ve dünyadaki onlarca insanının bilimsel araştırmalarını kapsıyor. Bu görev ilk olarak 1970’lerde önerilmişti fakat Avrupa Uzay Dairesi(ESA) tarafından 1993’e kadar kabul edilmedi. Rosetta 2004’de havalandı ve sonunda 2014’de bir kuyruklu yıldızın yörüngesine girdi. Son iki yıldır, bilim insanları için ihtiyacın da üzerinde veri sağlayan bir araştırma oldu.

Araştırmacılara çok önemli bilimsel verileri aktaran bir uzay aracını kaybettiğimiz gün, üzücü bir gün oldu fakat burda JPL’de bunun için bir pasta var.

Rosetta Pastası