Gözde Bulunan Nörodejenerasyon İşareti

Vanessa Bumbeers/Unsplash

Boston Tıp Merkezi’nde çalışan araştırmacıların yaptığı yeni bir çalışma, nörodejeneratif hastalıkların erken teşhisinde işaret görevi gören tanınmış bir biyo-işaretleyicinin artık gözde de tespit edilebileceğini gösteriyor. Daha önce beyin omurilik sıvısında ve kanda tespit edilen, nörodejenerasyon tespitinde biyolojik bir işaretleyici şeklinde araştırılan nörofilament hafif zincir adlı protein; şimdi camsı cisimde (göz içindeki sıvıda) tespit edilmiş. Alzheimer’s Research & Therapy bülteninde yayımlanan bu sonuçlar, gelecekte yapılacak çalışmalarda Alzheimer, Parkinson ve diğer nörodejeneratif hastalıkların teşhisini hızlandırmak üzere bu biyolojik işaretleyicinin potansiyelinin araştırılması için zemin hazırlıyor.

Alzheimer ve Parkinson hastalığı gibi hastalıklar, beyindeki veya çevresel sinir sistemindeki sinir hücrelerinin zamanla işlevini kaybetmesiyle oluşuyor ve nihayetinde hücre ölümüne yol açıyor. Bu ilerleyici hastalıklarla ilişkili fiziksel ve zihinsel belirtilerin ele alınmasında çeşitli tedaviler bulunsa da, hastalıkların henüz bilinen bir çaresi yok. Erken tedavi, hastalıkların başladıktan sonra ilerlemesini geciktirmeye yardımcı olabiliyor.

Çalışmanın birinci yazarı ve Boston Tıp Merkezi’nde göz cerrahı olan Manju Subramanian, “Alzheimer araştırmalarındaki en büyük önceliklerden biri, hastalığı belirtiler başlamadan önce teşhis etmenin yöntemlerini geliştirmek. Bu sayede, bu ölümcül hastalığın ilerleyişini durdurmaya yardım edebilecek erken tedaviler mümkün olabilir” diyor. Nörodejeneratif hastalıklar, şu an klinik gösterim ve tanısal testlere dayalı olarak teşhis ediliyor; belirtilerin görülmesi, hastalığın halihazırda ilerlediği anlamına geliyor.

Boston Tıp Merkezi. Ç: O.