Güneş Benzeri Yıldızın Etrafındaki Çoklu Gezegen Sistemi İlk Kez Fotoğraflandı

Gökbilimciler, Güneş benzeri bir yıldızın etrafında dönen birden fazla gezegeni ilk defa doğrudan görüntülemişler.

Bugün yayımlanan yeni çalışmada aktarılanlara göre Avrupa Güney Gözlemevi’nin Şili’de bulunan Çok Geniş Teleskop’u, Dünya’dan yaklaşık 300 ışık yılı uzakta bulunan ve bizim Güneş’imize benzer çok genç bir yıldız olan TYC 8998-760-1’in etrafındaki iki dev gezegeni fotoğraflamış.

Çalışmanın baş yazarı ve Hollanda’daki Leiden Üniversitesi’nde doktora öğrencisi olan Alexander Bohn, “Bu keşif, bizim Güneş Sistemi’mize çok benzeyen fakat evriminin çok daha erken bir döneminde olan bir ortamın görüntüsü” diyor.

YC 8998-760-1 sistemindeki bu iki dev gezegen, okların gösterdiği üzere fotoğraf karesinin merkezinde (TYC 8998-760-1b) ve sağ altında (TYC 8998-760-1c) iki parlak nokta biçiminde görülüyor. Görüntüde, arka plandaki yıldızlar olan diğer parlak noktalar da görülebiliyor. Farklı zamanlarda farklı görüntüler yakalayan araştırma takımı, bu sayede gezegenleri arka plandaki yıldızlardan ayırt edebilmiş. Görüntü, Güneş benzeri genç yıldızdan (merkezin üst solunda) gelen ışığın bir koronograf (taççeker) yardımıyla engellenmesi ile yakalanmış. Bu görüntüleme yöntem, daha soluk olan gezegenlerin tespit edilmesine olanak sağlıyor. Yıldızın görüntüsünde oluşan parlaklık ve karanlıklar, optik görüntüleme kaynaklı. Bu tarihi kozmik portreden önce, yalnızca iki çoklu gezegen sistemi doğrudan görüntülenmiş ve bunların hiçbirinde Güneş benzeri yıldız bulunmuyormuş. Üstelik, sadece bir ötegezegenin fotoğrafını yakalamk bile nadir bir başarı sayılıyor. ESO/Bohn vd.

Çalışmanın diğer yazarı ve Leiden Üniversitesi’nde yardımcı profesör olan Matthew Kenworthy, yapılan açıklamada şöyle söylüyor: “Gökbilimciler, galaksimizde binlerce gezegeni dolaylı yoldan tespit etmiş olsa da; bu ötegezegenlerin yalnızca küçük bir kısmı doğrudan görüntülenmişti.”

Mike Wall/Space. Ç: O.