Güneş Tacının Küresel Manyetik Alanı İlk Defa Ölçüldü

Taçsal manyetik alan kuvveti (solda) ve yönü (sağda). Peking Üniversitesi, Dünya ve Uzay Bilimleri Fakültesi

Güneş’in taç küresi, kavurucu sıcaklıktaki plazmadan oluşan dış atmosferi; bilim insanları için hep bir cazibe kaynağı. Şimdiyse araştırmacılar büyük bir adım atarak, taç kısmındaki küresel manyetik alanın bir bölümünü ilk defa haritalandırmışlar.

Bu manyetik alan, Güneş etrafındaki plazmanın uç sıcaklıklara çıkmasından, Dünya’daki yaşamı etkileyebilen dev güneş patlamalarına kadar; Güneş’in pek çok davranışını yönlendirip kontrol ediyor.

Yapılan yeni ölçümler, bilim insanlarının bu olaylar hakkında daha fazla fikir sahibi olmasını ve yıldızın manyetik alanının dönmesiyle belirlenen 11 yıllık güneş döngüsünün daha iyi anlaşılmasını sağlayabilir.

Yeni ölçülen manyetik alan. Peking Üniversitesi, Dünya ve Uzay Bilimleri Fakültesi

Hawaii’deki Mauna Loa Güneş Gözlemevi’ndeki Taçsal Çok Kanallı Polarimetre (CoMP) aletini kullanan araştırma takımı, bu sayede Alfven dalgalarının ilerleyişini takip etmiş. Bu manyetik dalgalar, alt kısımdaki manyetik alanı gösteriyor ve manyetik alanın kuvveti değiştikçe hız değiştiriyor.

İngiltere’deki Northumbria Üniversitesi’nde güneş fizikçisi olan Richard Morton şöyle söylüyor: “CoMP’den toplanan veriler, Güneş’in taç kısmının bu Alfven dalgalarıyla dolu olduğunu ortaya çıkarıyor ve bizlere, mümkün olan en iyi görüntüleri sağlıyor.”

Bilim insanları şimdiye kadar, güneş manyetik alanını sadece fotosfer seviyesinde (veya güneş yüzeyinde) düzenli ve isabetli şekilde ölçebilmişler. Bu yeni araştırma ise bu ölçümü üst güneş atmosferine; taca kadar genişletiyor.

David Nield/ScienceAlert. Ç: O.