Güve Kanatları: Yarasa Saldırısını Önleyen ‘Akustik Tuzaklar’

Atlas güvesi (Attacus atlas), ön kanatlarının uçlarında yarasaları kandıran kuvvetli tuzaklar barındırıyor. Yukarıdaki görüntünün sol tarafında kanadın akustik tomografı, sağ tarafında ise normal fotoğrafı görülüyor. Renkler, dB ölçeğindeki yankı kuvvetini gösteriyor. Kırmızı renk ise en yüksek yankı seviyesini belirtiyor. Kanat ucundaki dalgalı kısmın oluşturduğu yüksek oranda yansıtıcı biçim kırmızı renkte. Görüntü: Dr. Thomas Neil ve Profesör Marc Holderied

Belli ipek böceği türlerinin kanat uçları, yapılan yeni bir çalışmaya göre sesi yansıtıp saldırganları şaşırtan bir yapıya sahip.

Bristol Üniversitesinde çalışan araştırmacılar, bazı saturniid güvelerinin kanat uçlarının ilginç dalga ve kıvrımlar sergilediğini keşfetmiş. Araştırmacılar bu benzersiz yapıların sesi güçlü şekilde yansıttığını bulmuş; yani ses ile yer belirleyen bir avcı yarasanın, güvenin vücudu yerine kanat ucu bölgesine saldırması ve bu sayede güvenin hayatının kurtulması daha muhtemel.

Bilim insanları ayrıca ön kanatların ucundaki dalga ve kıvrımların, sırasıyla yarım küresel ve köşeli geri yansıtıcı görevi görmek üzere evrimleştiğini de keşfetmişler; yani sesi, kaynak noktasına güçlü bir şekilde geri yansıtıyorlar. Bu kanat uçlarının kıvrım ve dalgaları bir araya geldiğinde, devasa aralıktaki olayların ses açısını kapsıyor; yani kanat uçları, uçan bir güvenin kanat çırpma döngüsünün tamamına ve saldıran bir yarasanın en muhtemel konumlarına karşı en kuvvetli yankıları üretiyor. Kanat uçlarının sağladığı bu akustik koruma, arka kanattaki yaygın tuzaklara göre çok daha güçlü.

Bristol Üniversitesi Biyolojik Bilimler Fakültesinde çalışan Prof. Marc Holderied şöyle açıklıyor: “Bazı ipek güvelerinin ön kanatlarındaki katlı ve dalgalı kanat uçlarının, akustik tuzak görevi gördüğünü gösterdik”

“Kanat uçları, yapısal olarak akustik geri yansıtıcı gibi davranıyor ve sesi çok sayıda açıdan kaynağına geri yansıtıyor; yani bir yarasanın güvenin kanat ucuna saldırması, daha savunmasız haldeki vücuduna kıyasla daha muhtemel.”

Beş gün önce Current Biology bülteninde yayımlanan bulgular, güveler ile yarasalar arasındaki akustik silah yarışının son örneği. Bu savaşta güveleri ses ile konum bularak avlayan yarasalara karşılık, güveler arasında evrimleşen farklı savunma stratejileri de güvelerin hayatta kalma şansını artırıyor.

Kaynak: Bristol Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.