Halk Sağlığına Yönelik Genel Mesajlar, Beslenme Alışkanlıklarını Değiştirmede Daha Etkili

0
Fotoğraf: Domepitipat/iStock

“Günde 5 tane meyve ve sebze yiyin” gibi genel halk sağlığı mesajları, beslenme alışkanlıklarını değiştirme yönünden bireysel ihtiyaçlara göre uyarlanmış özel tavsiye ve rehberlere göre daha etkili.

Sağlık iktisatçılarının yaptığı ve European Economic Review bülteninde yayımlanan yeni çalışmada araştırmacılar; kamu sağlığına yönelik farklı bilgilerin, düşük gelir zemininden gelen 300 kişilik bir örneğin beslenme seçimleri üzerindeki etkisini test etmiş.

Deneklere bir bütçenin ayrıldığı ve deneklerin alışveriş sepetinden ürün seçmelerinin istendiği çalışmada, katılımcılar üç gruba ayrılmış ve iki gruba iki farklı bilgi sunulmuş. Üçüncü gruba ise hiç bilgi sunulmamış.

Kendilerine kişiye özel bilgiler sunulan katılımcılara, diyabet veya kalp hastalığına yakalanma tehlikelerine yönelik kolay anlaşılan bilgiler verilmiş. Bunun yanısıra, tehlikeleri en aza indirmek üzere takip etmesi kolay beslenme ve sağlık bilgileri sunulmuş.

Araştırmacılar, genel sağlık bilgilerinin verildiği deneklerin, diğer gruba göre ortalamada daha düşük toplam yağ ve daha düşük doymuş yağ içeren ürünleri seçtiklerini; ayrıca sağlıksız ürünlere %34 daha az para harcadıklarını belirlemiş. Kişiye özel bilgi sunulan deneklerde, bilgi sunulmayan deneklere kıyasla seçilen sağlıksız ürün sayısında ve sepetin besin değerinde hiçbir farklılık görülmemiş.

Araştırmacılara göre bu durumun sebebi; kişiye özel bilgi verilen deneklerin çoğunun, aslında sağlıkları hakkında normalde zannettiklerinden daha iyi haberler almış olmaları. Bu durum, denekler sanki mevcut (sağlıksız) besin seçimleriyle devam etmek üzere bir ‘izin belgesi’ almış gibi; bireyselleştirilmiş bilginin herhangi bir etki oluşturmadığını gösteriyor.

Bath Üniversitesi. Ç: O.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz