Hamam Böceklerinin de Kişilikleri Var

Yapılan bir araştırmanın gösterdiğine göre hamam böceklerinin, termitler ve karıncalar gibi diğer böceklerden farklı olarak, kendilerine ait benzersiz kişilikleri var. Bu böcekler, cesaret ve çekingenlik gibi kişilik özellikleri de sergileyebiliyorlar. Bu durum, bu böceklerin neredeyse her şeye göğüs germede neden bu kadar iyi olduklarını açıklamaya yardımcı olabilir. Bulgular ayrıca, hamam böceklerinin zannettiğimizden daha akıllı oldukları anlamına geliyor.

Libre de Bruxelles Üniversitesi’ndeki bilim insanları, üç ay boyunca yaklaşık 300 Amerikan hamam böceğini (Periplaneta americana) incelemişler. Araştırmacılar hayvanların davranışları üzerinde; grup dinamiklerinin yanısıra, hayvanların kişisel tercihlerinin de nasıl etki oluşturduğunu merak etmiş.

Hamam böcekleri üzerinde çalışmaya karar vermelerinin sebebi, bu böceklerin hızlı karar verme becerileriymiş. Kapıdan yavaşça içeri girip, bu böceklerden birine terlik atmayı denemiş olanlar bu beceriyi iyi bilir.

Baş araştırmacı Isaac Planas şöyle söylüyor: “Hamam böcekleri basit hayvanlardır fakat sahip oldukları az miktarda bilgi ve etkileşimle, karmaşık bir karara varabilirler.”

Yapılan deneylerin her birinde, 16 hamam böceğinin arkasına küçük mikroçipler bağlanmış ve böcekler, parlak ışık altındaki alana bırakılmışlar. Alanda, karanlığı seven böceklerin ihtiyaç duydukları sığınağı sağlayan iki tane yuvarlak “siper” varmış.

Takım, hamam böceklerini üç saat boyunca yalnız bırakmış ve mikroçipler aracılığıyla onların davranışlarını izlemiş. Hamam böceklerinin ışıktan nefret ettikleri ve grubun sağladığı korumaya sığındıkları bilindiğinden; bir hamam böceği siperin altına sığındığı zaman, geri kalanların da hemen aynı şeyi yapacağını düşünürsünüz. Fakat araştırmacılar, hamam böceklerinin siper aramakla geçirdikleri zamanın önemli oranda değişiklik gösterdiğini bulmuşlar.

Her bir hamam böceği, alanda bir hafta boyunca üç defa test edilmiş ve aylar süren gözlemlerden sonra hem grubun geri kalanının, hem de böceklerin kendi kişisel tercih ve özelliklerinin, böceklerin eylemlerine etki ettiği anlaşılmış.

Sonuç olarak bireyler, ışıkta kalıp kalmamaları bakımından sorumluluk taşıyorlar. Üstelik bu durum onları, sosyal bir hiyerarşiyi takip ettiği görülen karınca ve termitler gibi diğer böceklerden ayırıyor.

Reuters’ın aktardığı üzere: “Araştırmacılar, hamam böceklerinin değişen kişiliklerinin, onların yeni ortamlara uyum sağlama yeteneklerini açıklayabileceğini söylüyorlar. ‘Daha cesur’ olan hamam böcekleri yeni ortamlara atılmaya cüret ederken, diğerleri geride kalarak ortamın güvenli olup olmadığına bakıyor.”

Takım bu sonuçların, benzer davranış kalıpları gösteren bir dizi hayvan hakkında daha fazla şeyin anlaşılmasına yardımcı olacağını umuyor.

Planas, Reuters’a şöyle söylüyor: “Bir karara varan denk bireylerin oluşturduğu bir grubumuz var ve mesela koyunlarda, yarasalarda, bazı maymun türlerinde, balıklarda, kuşlarda ve hatta insanlarda görebileceğimiz gibi fikir birliği içinde karar verebiliyorlar.”

Araştırma Proceedings of the Royal Society of London B bülteninde yayınlandı.

Reuters/Çeviri: Ozan Zaloğlu.

1 YORUM

Please enter your comment!
Please enter your name here