Hastalandığımızda Bizi Yavaşlatan Beyin Hücreleri

Işıldayan proteinle işaretlenmiş ADCYAP1 nöropeptidi sergileyen beyin hücreleri, bazı hastalık davranışlarını başlatıyor. Görüntü: Rockefeller Üniversitesi

Keyfimiz olmadığında eskisi kadar yemiyor, içmiyor ve hareket etmiyoruz. Üstelik bu konuda yalnız değiliz. Çoğu hayvan, bir enfeksiyonla mücadele ettikleri zaman da bu üç davranışı azaltıyor.

Şimdiyse yeni bir çalışmada, hastalık davranışları şeklinde bahsedilen bu tepkileri kontrol eden nöron kümesi belirlenmiş. Farelerdeki bağışıklık yanıtlarını harekete geçiren araştırmacılar, beyin sapındaki belli bir hücre popülasyonunun güçlü bir biçimde bu üç hastalık davranışını başlattığını göstermişler. Ek olarak söz konusu nöronların kısıtlanması, hastalık yanıtının bu davranışsal öğelerinin her birini köreltiyor. Nature bülteninde yayımlanan bulgular, iltihaplanma ile davranışı düzenleyen sinirsel güzergâhları doğrudan birbirine bağlıyor ve bağışıklık sisteminin beyinle nasıl etkileşim kurduğuna dönük tespitler sunuyor.

Rockefeller Üniversitesinde çalışan Prof. Jeffrey M. Friedman, “Beynin enfeksiyondaki rolünü anlamaya çalışıyoruz ve halen başlangıç aşamasındayız” diyor. “Fakat bu sonuçlarla beraber, artık ‘Hastalandığınızda beyniniz nasıl görünüyor?’ sorusunu sormak için benzersiz bir fırsatımız var.”

Hastalık davranışlarının, bir hayvanın enfeksiyondan kurtulmasında önemli bir rol oynadığı gösterilmiş. Hasta olduğu zaman yemek yemeye zorlanan hayvanlarda ölüm oranının önemli miktarda arttığını gösteren önceki çalışmalar, bu kuramı güçlendiriyor. Önceden Friedman’ın laboratuvarında yüksek lisans öğrencisi olan ve şimdi Howard Hughes Tıp Entitüsü Janelia Araştırma Kampüsünde grup lideri olan makale baş yazarı Anoj Ilanges, “Enfeksiyon sırasındaki bu davranış değişimleri, hayatta kalma yönünden ciddi önem taşıyor” diyor.

Kaynak: Rockefeller Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.