Hubble, Eski Dev Galaksilerin Sıfırı Tükettiğini Keşfetti

Görüntü işleme: Joseph DePasquale/STScI

Evren yaklaşık 3 milyar yıl yaşındayken (bugünkü yaşının sadece %20’si kadar), tarihindeki en bereketli yıldız oluşum dönemini yaşamış. Fakat NASA’nın Hubble Uzay Teleskobu ve Şili’nin kuzeyinde bulunan Atakama Büyük Milimetre/milimetrealtı Teleskop Dizisi (ALMA) bu dönemdeki kozmik cisimlere baktıklarında, ilginç bir şey keşfetmişler: Altı eski, dev ve “ölü” galakside, yıldız yapmak için gereken soğuk hidrojen gazı tükenmiş.

Yıldız oluşumu için daha fazla yakıt olmayınca, bu galaksiler kelimenin tam anlamıyla el elde baş başta kalmış. Bulgular Nature bülteninde yayımlandı.

Amherst – Massachusetts Üniversitesi’nde yardımcı gökbilim profesörü olan baş yazar Kate Whitaker, “Evrenin bu noktasında, tüm galaksilerin birçok yıldız oluşturması gerekir” diyor. “Yıldız oluşumu, bu dönemde zirveye ulaşmış.” Whitaker, Danimarka Kopenhag’daki Kozmik Şafak Merkezinde de yardımcı fakülte üyesi.

Çalışma, Hubble ile ALMA gözlemleri arasındaki uyumun klasik bir örneği niteliğinde. Galaksilerdeki yıldızların nerede bulunduğunu belirleyen Hubble, bunların geçmişte nerede oluştuğunu göstermiş. Soğuk hidrojen gazına vekalet eden soğuk tozu tespit eden ALMA ise, yeterli miktarda gaz olsaydı yıldızların gelecekte nerede oluşabileceğini göstermiş.

Kaynak: Goddard Uzay Uçuş Merkezi/NASA. Çeviren: Ozan Zaloğlu.