Hubble, Europa’da Su Rezervi Olduğuna Dair Yeni Bir Kanıt Buldu

Bu kompozit resim Jüpiter’in ayı Europa’nın üzerinde saat 7 yönünde fışkıran şüpheli su buharını göstermekte. (Europa’nın resmi Hubble verisinin üzerine bindirilmiştir.)

Europa’daki sürpriz hareketlilik bir haftadır gözleniyordu ve en sonunda ne olduğu anlaşıldı. NASA yetkililerinin bugün yaptığı duyuruya göre Hubble, Jüpiter’in ayı üzerinde püsküren su kaynaklarına dair yeni kanıtlar buldu.

Bilim insanları Europa’nın buz kaplı kabuğunun altında 3 milyar kilometre küp su barındıran bir okyanus olduğuna neredeyse hemfikir. Orada, bizim Dünyamızda olduğundan çok daha fazla su var. Yaşadığımız gezegende yaşam için en elzem şey su olduğundan Europa, bilim insanlarının Dünya dışı gezegenlerde yaşam arayışlarındaki favori noktalardan bir tanesi.

Sıkıntı şu ki Europa’daki suyun, 100 kilometre kalınlığındaki buzun altında gömülü olduğu düşünülüyor. Buradaki iyi haber ise 2013 yılında Europa üzerindeki su buharını izleyen Hubble’ın bunu yüzeyden gözlemleyebilmiş olması. Yani uzay aracı ekstra bir ekipmanla yüzeyden delik açmaya gerek kalmadan buradan numune alabilir.

Bilim insanları yeni şeyler görebilmek için Europa’nın Jüpiter’in önünden geçişini izlediler. Gezegenden yansıyan ışık Europa’nın ince atmosferindeki gazları aydınlattı ve buradaki moleküller ışık sayesinde morötesi bir imza açığa çıkardı. Teleskop ise bu imzayı H2O olarak okudu (Su veya buhar olduğu kesin olarak bilinmemekle beraber).

2014’te elde edilen verilere göre Europa üzerinde 3 farklı noktada su izine rastlandı.

Bilim insanları gördüklerinin bir yer altı kaynağı olduğundan %100 emin değil ancak gözlemledikleri şeyin teleskoptaki bir hata yüzünden su olarak algılanması küçük de olsa ihtimal dahilinde.

Hubble Europa’nın önünden toplam 10 kez geçti ve bu fışkıran su izlerine yalnızca 3 kez rastladı yani bu demek oluyor ki rastlanan su bulutları her zaman gözlenebilen bir şey değil. Bu, 2020 lerde NASA’nın planlayacağı Europa ziyareti için önemli bir bilgi olabilir. NASA’nın göndereceği uzay aracı bu görülenin kesin olarak su olup olmadığını doğrulayacak ve içinde hangi bileşenleri barındırdığını söyleyecek.

Europa’nın fotoğrafı üzerine bindirilen veriler ile yapılan gösterimde Hubble’ın 2013’te rastladığı püsküren su buharları.

Europa’nın kabuğunu ve bahsi geçen okyanusu gösteren kesit görüntü. Jüpiter ayının derinlerinde bir yerde geniş bir okyanus ve muhtemel su altı volkanları bulunuyor.
Europa’nın kabuğunu ve bahsi geçen okyanusu gösteren kesit görüntü.

Çeviren : Kerem Boyalı