Hubble, Karanlık Maddesi Olmayan Galaksileri Doğruluyor

Görüntü: NASA, ESA, Z. Shen ve P. van Dokkum (Yale Üniversitesi), ve S. Danieli (İleri Çalışmalar Enstitüsü)

Ultra yayılı galaksi (UDG) NGC1052-DF2’ye (DF2) yönelik şimdiye kadar yapılan en doğru uzaklık ölçümleri, galakside karanlık madde bulunmadığını şüpheye hiç yer bırakmayacak şekilde onaylıyor. Yeni ölçülen 22,1 +/-1,2 megaparseklik uzaklıklar, Yale Üniversitesi’nde çalışan Zili Shen ve Pieter van Dokkum ile İleri Çalışmalar Enstitüsü’ndeki NASA Hubble takımında çalışan Shany Danieli’nin öncülüğünde, uluslararası bir araştırma takımı tarafından elde edilmiş.

“DF2’ye yönelik doğru bir uzaklık tahmin etmek, önceki sonuçlarımızı destekleyen kilit bir gelişme” diyor Danieli. “Bu çalışmada bildirilen yeni ölçüm, galaksinin fiziksel niteliklerini tahmin etmek bakımından çok önemli sonuçlar barındırıyor ve bu yüzden, galaksinin karanlık maddeden yoksun olduğunu onaylıyor.”

10 gün önce The Astrophysical Journal Letters bülteninde yayımlanan sonuçlar, İleri Gözlem Kamerası ile yapılan görüntülemeler ve “kırmızı dev dalın ucu” (TRGB) analiziyle beraber NASA Hubble Uzay Teleskobu’nun yörüngede 40 kez dönmesiyle elde edilmiş. TRGB, bu gibi ince ölçümlerin altın standardı konumunda. Araştırma takımı, Hubble’ın 12 kez dönmesiyle ve TRGB analiziyle elde edilen, komşu UDG NGC1052-DF4 (DF4) galaksisine yönelik uzaklığın ölçüldüğü sonuçları 2019 yılında yayımlamış. Bu sonuçlar, kayıp karanlık maddeye ilişkin ikna edici bulgular sağlamış. Araştırmacıların tercih ettiği bu yöntem, takımın 2018 yılında yürüttüğü ve uzaklık ölçümünde “yüzey parlaklık dalgalanmalarına” dayanan çalışmaları daha da genişletiyor. Her iki galaksi de, New Mexico Gökyüzü gözlemevinde bulunan Dragonfly Telefoto Dizisi’yle keşfedilmiş.

“Hubble ile 2018 yılında galaksiye yönelik yaptığımız ilk gözlemleri ilerlettik” diyor van Dokkum. “Bence insanlar bunu sorgulamakta haklı çünkü çok olağandışı bir sonuç bu. Hatalı bir uzaklık gibi basit bir açıklama olsaydı güzel olurdu. Fakat esasında tuhaf bir galaksiyse, daha eğlenceli ve daha ilginç olur.”

İleri Çalışmalar Enstitüsü. Ç: O.