Hubble, Koşan Adam Bulutsusu’nda Çarpışan Gazların Şok Dalgasını Görüntüledi

Görüntü: NASA

Hubble’in çektiği bu görüntüde yeni oluşan bir yıldızdan çıkan jet, NGC 1977 yansı bulutsusunun ışıltılı derinliklerine doğru gidiyor. Görüntünün alt orta kısmındaki turuncu cisim olan bu jet, gezegenlerin oluşmasını sağlayabilen bir enkaz diskinde konumlu genç Parengo 2042 yıldızından çıkıyor. Yıldız, uzayda iki ışık yılından öteye uzanan ve görüntüde kuzeye doğru bükülen titreşimli bir plazma jetine güç sağlıyor. Jetin gazı, yakındaki 42 Orionis yıldızının ışınımıyla parlayana kadar iyonlaşmış. Dış yönlü akışı civardaki yıldızların iyonlaştırıcı radyasyonuyla görünür kalan jet, araştırmacılar için özellikle kullanışlı. Bu gibi jetlerin dış yönlü akışı, genelde sadece civardaki maddelerle çarpışınca görünür oluyor ve soğudukça kaybolan parlak şok dalgaları meydana getiriyor.

Bu görüntüde yer alan kırmızı ve turuncu renkler, jeti ve bununla ilişkili şokların parlayan gazlarını gösteriyor. Jetten dışa ve görüntünün sağına doğru aktığı görülen parlayan mavi dalgacıklar ise 42 Orionis yıldızıyla (gösterilmemiş) karşılaşan yay şeklindeki şoklar. İsimlerini bir geminin suda hareket ederken çıkardığı hilal şeklindeki dalgalardan alan uzaydaki yay şokları, gaz akıntıları çarpıştığı zaman meydana geliyor.

Jetin batı kısmındaki parlak lob, yıldıza olan uzaklığı arttıkça boyutu küçülen ve koni ya da kovan şeklini alan bir dizi turuncu yayla çevrilmiş. NGC 1977, Orion takımyıldızındaki Koşan Adam Bulutsusu’nu oluşturan üç yansı bulutsusundan biri.

Kaynak: NASA Goddard Uzay Uçuş Merkezi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.