Hubble, Uzayda Yüzen ‘Süper Baloncuk’ Görüntüledi

Fotoğraf: NASA, ESA, V. Ksoll ve D. Gouliermis (Heidelberg Üniversitesi), vd.

Dev baloncuk, özellikle karmaşık olan bir bulutsuda yüzüyor.

30 yıldan uzun süre önce 1990’da fırlatılan Hubble Teleskobu, Dünya’dan 170.000 ışık yılı uzaklıkta bulunan bir bulutsuda (nebula) dev ve ilginç bir baloncuk görüntülemiş. Ciddi derecede karmaşık bir yapı olan bu N44 bulutsusu, her yaş ve boyuttan yıldızlar ile hidrojen gazı bulutlarıyla dolu. 1.000 ışık yılı genişliğindeki bulutsunun merkezinde de bu devasa baloncuk yer alıyor.

NASA’nın adlandırdığı şekliyle bu “süperbaloncuk”, 250 ışık yılı genişliğinde. Bilim insanları ise neden var olduğunu tam olarak bilmiyor. Bulutsunun içinde yer alan bu karanlık ve yıldızlı alan biraz gizemli olsa da, merkezdeki bu boşluğun neden var olduğuna yönelik en az bir kuram mevcut. Bir kurama göre baloncuğun içindeki dev yıldızlar, civardaki gazı dağıtmış olabilecek yıldız rüzgarları meydana getirerek baloncuğu oluşturmuş olabilir. Fakat kuram tamamen mantıklı görünmüyor çünkü baloncuk içerisinde ölçülen rüzgar hızları, bunu yapabilecek kadar güçlü görünmüyor.

Daha ikna edici olan bir diğer kuram ise baloncuğun, muhtemelen birden fazla yıldız oluşum olayının zincirleme tepkisiyle meydana geldiğini belirtiyor çünkü balonculuğun içinde bulunan yıldızlar, kenarında bulunan yıldızlara göre dev yaş aralıkları barındırıyor. Bulutsu, kendisini dolduran iyonlaşmış gazın soğuması sebebiyle yüksek enerjili bir halden düşük enerjili bir hale geçtiği için parlıyor. Kökenleri ne olursa olsun, baloncuk oldukça büyüleyici.

Yazar: Margo Milanowski/Popular Science. Çeviren: Ozan Zaloğlu.