Hubble Yengeç Bulutsusu’nun Kalbinden Muhteşem Bir Fotoğraf Yakaladı

NASA geçtiğimiz hafta Taurus Takımyıldızı içinde yer alan ve dünyamızdan 6500 ışık yılı uzaklıkta bulunan Yengeç Bulutsusu’nun yeni bir görüntüsünü yayımladı.

Fotoğrafın merkezinde konumlanmış olan iki parlak noktaya dikkatli bakın. Sağ tarafta yer alan nokta aslında bir nötron yıldızı ve sadece birkaç kilometre çapında olmasına rağmen bizim Güneşimiz’in 1,4 katı kadar bir kütleye sahip. Bu yoğunluğun sonucunda ise çelikten 10 milyar kat daha sert bir yapıda olduğu kabul ediliyor. Bu nötron yıldızı saniyede yaklaşık 30 defa kendi etrafında dönerek bir takım radyo dalgaları ve X ışınları yayıyor. Bu ışınımlar sayesinde araştırmacılar bu yıldızların yerlerini tespit edebiliyor. 1968 yılında bu ışınımlar ilk keşfedildiğinde yeni bir astronomik nesne türü olarak tanımlanmış ve pulsar ismi verilmişti.

Yengeç Bulutsusu ismi size yabancı gelmiyor olabilir. 2011 yılında araştırmacılar o zaman kadar bilinen en büyük radyoaktif gama ışını patlamasını gözlemlemişlerdi. Ama dahası da var. Yengeç Bulutsusu’nun ilk olarak 1054 yılında Çinli astronomlar tarafından, gökyüzü gözlemleri sırasında fark edilen bir süpernova ile tanımlandığı biliniyor. Şu anda gördüğümüz Yengeç Bulutsusu’nun ve pulsarının da işte bu eski zamanlarda gerçekleşen süpernovanın kalıntıları olduğu düşünülüyor.

Derya Yenilmez