İltihaplanma Akrep Sokmalarının En Ölümcül Yanı Olabilir!

Bazı akrep türleri zararsızdır. Fakat yanlış bir tanesiyle yollarınızın kesişmesi sizi büyük bir belaya sokabilir. Akrep zehri, kalbin durmasına ve akciğerlerin sıvıyla dolmasına neden olabilir, bu da kurbanı çoğu kez öldürür. Bu tür akrepler her yıl 3000 insanın ölümüne neden olmaktadır. Brezilya sarı akrebinin (Tityus serrulatus) zehri, en nüfuzlu zehirlerden biridir ve her yıl 1,2 milyon insana etki etmektedir. Antizehir genellikle toksinlerin tam anlamıyla etki göstermesini engellese de, zehir bazen kurbanlarda alerjik reaksiyonlara neden olabilir ve onların hayatını tekrar riske sokabilir. Nature Communications dergisinde bugün yayınlanan bir çalışmaya göre araştırmacılar artık toksinlerin vücuda moleküler düzeyde nasıl etki ettiğini çözdü, bu da onların akrep sokmalarına karşı yeni bir tedavi yolu üretmelerine yardımcı oldu.

Araştırmacılar hasarın büyük çoğunluğunu iltihaplanmanın –bir arı sizi soktuğunda olan şey-  verdiğinden şüpheleniyorlardı, fakat emin değillerdi. Bu nedenle 4-6 fareden oluşan fare gruplarına akrep zehrinin farklı dozlarını verdiler ve verecekleri tepkileri kaydetmek için aktif olan sistemleri gözlemlediler. Zehrin küçük miktarlarda bile doku iltihaplanmasına neden olan protein ağını (inflammasome) uyardığını ve özellikle iki bileşiğin yayılarak iltihaplanmanın başlamasını ve bitmesini sağladığını tespit ettiler. Bu, fareleri öldüren iltihaplanmaydı. Akciğerlerin şişmesine ve daha fazla hava alamamasına neden oluyordu.  Araştırmacılar farelerin ‘inflammasome’unun fonksiyonunu engellediklerinde veya onlara iltihaplanmayı kısıtlayacak ilaçlar verdiklerinde, farelerin ölümcül dozda akrep zehrine rağmen yaşamlarını devam ettirebildiklerini gördüler.

Bu, araştırmacılara anti-iltihaplanma ilaçlarının Brezilya sarı akrebinin insanlarda neden olduğu ölümlerin önüne geçmek için etkili bir yol olabileceğini gösterdi. İnsanlar üzerinde denenmemiş olmasına rağmen, akrep ısırığı ardından aktive olan moleküler sistemlerdeki bu yeni anlayış, her yıl akrep zehrinden dolayı gerçekleşen yüzlerce ölümü önleyebilir. İltihaplanmanın anahtar rol oynadığı alerjik reaksiyonlar gibi diğer durumlarda da etkili olabilir.