İnsan beyninde yaşayan parazitin gen haritası çıkarıldı

Bu tenya dört yıldır bir insanın beyninde yaşıyordu. Araştırmacılar şimdi parazitin nasıl sağ kalabildiğini öğreniyor.

İngiltere’de yaşayan bir Çinli yıllardır sebebi anlaşılamayan nörolojik semptomlardan (baş ağrısı, bellek kaybı, nöbetler) yakınıyordu. Yapılan biyopside beyinde iltihaplanma görüldüyse de semptomların tam sebebi saptanamadı.

Yapılan son biyopside cerrahlar bu nörolojik sorunların sebebini buldular. Son dört yıldır hastanın beyninin içinde bir tenya dolaşıyordu. Bir santimetrelik parazit, beynin sağ yarıküresinden sol yarıküresine beş santimetreden fazla yol almıştı. Başarılı bir operasyonla tenyanın çıkarılmasının ardından hastanın durumu düzeldi.

Wellcome Trust Sanger Enstitüsü’nden araştırmacılar bu tenyanın genomunun başarıyla haritasını çıkardılar ve Spirometra erinaceieuropaei diye bilinen çok nadir bir türe ait olduğunu buldular. Araştırmacılar bu genetik bilginin gelecekte bu ve benzeri parazit enfekisyonlarının teşhis ve tedavisine yardımcı olmasını umuyor.

Projenin baş araştırmacısı Dr. Hayley Bennett, Popular Science’a yaptığı açıklamada Spirometra erinaceiuropaei enfeksiyonunun insanlarda çok az görüldüğünü açıkladı. Parazit suda yaşıyor ve insanlara enfekte deniz kabuklularından ya da çiğ tüketilen amfibi veya sürüngen etinden geçtiği düşünülüyor. Ayrıca, geleneksel bir Çin tedavisi olan gözlere çiğ kurbağa eti lapası sürmenin de bu duruma yol açtığı sanılıyor.

Spirometra erinaceieuropaei insan beynindeyken dokularda iltihaplanmaya sebep oluyor, bu da başağrısı ve nöbetlere yol açıyor. Tenya, beslenmek için kendi teni aracılığıyla etrafındaki yağı emiyor. Tenyanın şansına, beynimiz ağzına kadar yağ asidi dolu.

Araştırmanın bir sonucu da bu tenyanın, anti tenya ilacı olarak yaygın biçimde kullanılan albendazole karşı dirençli olduğunun anlaşılması. Artık tenyanın genomu haritalandığı için, araştırmacılar hem Spirometra erinaceieuropaei hem de benzer tenyalar üstünde etkili yeni ilaçlar geliştirebilecek.