İnsan Hücreleri, RNA Sekanslarını DNA’ya Yazabiliyor

DNA bazlarını gösteren renk kodları. Fotoğraf: jxfzsy/iStock

Hücrelerde, DNA’yı çoğaltarak yeni bir seriye dahil eden bir mekanizma bulunuyor. Bu seri de yeni oluşan bir hücreye katılıyor. Polimeraz adı verilen söz konusu mekanizma sınıfı, DNA’nın merkezi tarif deposundan kopyalanmış notlara benzeyen RNA mesajları da oluşturuyor. Böylelikle proteinlerde daha verimli okunabiliyorlar. Fakat polimerazların DNA’yı DNA’ya veya RNA’ya sadece tek yönde işlediği düşünülüyormuş. Bu durum, RNA mesajlarının ana DNA genomik tarif kitabına yeniden yazılmasını önlüyor. Şimdiyse Thomas Jefferson Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, RNA bölümlerinin DNA’ya tekrar yazılabildiğini gösteren ilk bulguyu sunuyorlar. Biyolojideki bu merkezi dogmaya meydan okuyan çalışma, biyolojinin pek çok alanını etkileyen geniş sonuçlar doğurabilir.

Thomas Jefferson Üniversitesi’nde biyokimya ve moleküler biyoloji yardımcı profesörü olan Richard Pomerantz, “Bu araştırma, diğer pek çok çalışmaya kapı aralıyor” diyor. “Bu çalışmalar, böyle bir mekanizmanın hücrelerimizdeki RNA mesajlarını DNA’ya dönüştürmedeki önemini anlamaya yardım edecek. İnsan polimerazının bu işi yüksek verimlilikte yapabilmesi, pek çok soru doğuruyor.” Örneğin bulgular, genomik DNA’yı onarma veya yeniden yazmada RNA mesajlarının taslak olarak kullanılabileceğini ileri sürüyor.

Çalışma dün Science Advances bülteninde yayımlandı.

Thomas Jefferson Üniversitesi. Ç: O.