İnsan Yapımı En Hızlı Nesne, Kendi Hız Rekorunu Kırmaya Devam Ediyor

Fotoğraf: Steve Gribben/Johns Hopkins APL/NASA

NASA’nın Parker Güneş Araştırma Aracı, Güneş’e en çok yaklaşan uzay aracı olmayı sürdürüyor ve bu sırada yeni hız rekorları kırıyor. Uzay ajansından gelen güncel durum bilgilerine göre araç, şimdiye dek insan elinden çıkan en hızlı şey rekorunu (yeniden) kırdı ve saatte 635.266 km hıza ulaştı.

Uzay aracının ulaştığı bu yeni dönüm noktası, Venüs’ün yakınından yaptığı bir önceki uçuşta gezegenin kütleçekiminden yararlanması sayesinde mümkün oldu ve 27 Eylül’de Güneş ile yaptığı, 3 Ekim’e kadar süren 17. “karşılaşmanın” ortalarında gerçekleşti. ScienceAlert sitesinin de 9 Ekim’de aktardığı üzere bir uçağın Parker Güneş Araştırma Aracı kadar hızlı gittiğini varsayacak olsaydık, bu uçak Dünya’yı saatte yaklaşık 15 defa dolaşır veya Ankara’dan İstanbul’a sadece 2 saniyede giderdi. Tabii böyle bir yolculuktan hiçbir yolcu sağ çıkamazdı. Yine de kulağa etkileyici geliyor.

Uzay aracının yaptığı bu son yakın geçiş, Güneş’in plazma “yüzeyinden” sadece 7,26 milyon km uzaklıkla beraber mesafe yönünden de kırılan en yeni rekoru temsil ediyor. Uzay aracı, 1.400 °C’ye varan sıcaklıklardan buharlaşmaması ve taşıdığı hassas cihazların korunması amacıyla 11,5 cm kalığında karbon alaşımlı bir kalkan ile kaplanmış. Bu aletler Güneş’in yüzeyini ölçüp görüntüleyerek, araştırmacıların Güneş rüzgarlarının kökenleri ile evrimini daha iyi anlamasına ve uzayda Dünya’daki yaşamı etkileyebilecek çevresel değişimlerin tahmin edilmesine yardımcı oluyor. Örneğin geçen ay araç, şimdiye dek gözlenen en şiddetli taçsal kütle atımlarından (CME) birinin arasından geçti. Araç bu sayede, CME’lerin gezegenlerarası tozla etkileşime girdiğine yönelik 20 yıllık bir kuramın doğrulanmasına da yardımcı oldu. Bu durumun, uzmanların uzay havasını tahmin kabiliyetini geliştireceği düşünülüyor.

NASA, yorucu yolculuğuna rağmen Parker Güneş Araştırma Aracının iyi durumda olduğunu ve “bütün sistemlerin normal çalıştığını” bildiriyor. Kırdığı çok sayıda rekora rağmen, aracın görevini bitirmesine daha çok var. 2024’te yapılması planlanan yedi tane daha yakın geçiş bulunuyor. O noktada (Merkür’ün yörüngesinin oldukça içerisinde) araç, sonunda Güneş’in uç noktadaki etkilerine dayanamayıp Güneş rüzgarlarıyla buharlaşacak. Uzay görevinde çalışan bir bilim insanı, 2021 yılında PopSci’ye bunun “Şiirsel bir sona benzeyeceğini” söylemişti.

Yazar: Andrew Paul/Popular Science. Çeviren: Ozan Zaloğlu.