İnsanlar Hindileri Yemek İçin Değil, Tapmak İçin Evcilleştirmiş

Zaman nasıl da değişmiş.

Yeni araştırmanın ortaya çıkardığına göre hindiler, Noel yemekleriyle ve sandviçlerle ilişkili hale gelmeden çok uzun süre önce, antik Meksika’da sahip oldukları kültürel ve simgesel önem için yetiştirilmişler.

Mayaların ve Azteklerin çok değer verdiği bu kuşlar, görünüşe göre ritüeller ve kurbanlar için kullanılmış, hatta binlerce yıl boyunca tanrısal konumda durmuşlar.

Uluslararası araştırmacıların oluşturduğu bir takım, MÖ 300 ve MS 1500 arasında yaşamış 55 hindinin kalıntılarına baktıktan sonra, hindi yetiştiriciliğinde meydana gelen artışın nüfus miktarındaki artışa uymadığını keşfetmiş; bu durum akıllara, bu kuşların sadece yenmek için yetiştirilmediğini getiriyor.

İngiltere’deki York Üniversitesi’nden baş araştırmacı Aurelie Manin şöyle söylüyor: “Hindi kemikleri, Mezoamerika’daki yerel atıklarda nadiren bulunuyor ve üzerinde çalışma yaptığımız hindilerin çoğu yenmemiş durumda.”

“Bazıları, belki de ölümden sonraki yaşama eşlik etmeleri amacıyla tapınaklara ve insan mezarlıklarına gömülmüş halde bulundular. Bu durum, dönemin resimlemeleri hakkında bildiklerimiz ile uyuşuyor. Baktığımız zaman hindileri tanrı ve takvim simgeleri olarak resmedilmiş şekilde görüyoruz.”

Hindilerin kemiklerindeki karbon izotopu oranlarının ölçülmesiyle, hindilerin beslenme şekilleri yeniden oluşturuldu ve evcilleştirildikleri tarih; diğer bir ifadeyle, insanların yetiştirdiği besinleri yemeye başladıkları tarih belirlendi.

Araştırmacıların söylediğine göre kalıntılardaki genetik çeşitliliğin sınırlı miktarda oluşu, bu hindilerin yabani hayvanlar şeklinde doğada gezinmesinden ziyade, evsel kullanım için yetiştirilmekte olduklarını gösteren bir diğer işaret.

İlave DNA analiziyle birlikte bu kuşların, Atlantik’i geçen tüccar gemileriyle taşınan ve günümüzde Avrupa’da yaşayan hindilerin ataları olduğu doğrulandı.

Araştırmacılar ayrıca hindi kemiklerinin bulunduğu yerlere ve diğer arkeolojik göstergelere de bakarak, kıtadaki yavru kuş ticaret rotalarının yanısıra, muhtemelen hindilerde de gelişen bir ticaret olduğunu belirlediler.

“Arkeolojik bulgular, Kolombiya öncesi toplumlarda geyik ve tavşan etinin daha sevilen bir yemek olduğunu akla getiriyor. Hindiler de muhtemelen giderek artan simgesel ve kültürel rolleri sebebiyle tutuluyorlardı” diyor Manin.

Ancak başka bir bulgu, cevaptan çok soru doğuruyor: sıradan hindinin kuzeni olan ve parlak tüylere sahip benekli hindinin kalıntıları üzerinde yapılan analizde, bu hindilerin çoğunlukla yabani bitkiler ve böceklerle beslendikleri bulundu.

Bu göz alıcı kuşların, daha yalın olan cinsin yanında neden evcilleştirilmediği sorusu şimdilik gizemini koruyor.

Yine de artık, dünyanın bu bölgesindeki hindiler ve insanların uzun tarihi hakkında eskisinden çok daha fazla şey biliyoruz. 2016 yılında yapılan ayrı bir çalışmada, antik Meksika’daki insanların yanısıra Kızılderililerin de hindileri evcilleştirdiği bulunmuştu.

Uzmanlar, hindi tüylerinin süsleme için kullanılmış olabileceğini, kemiklerinin ise araç yapımında faydalı olmuş olabileceğini öne sürüyorlar.

Ayrıca ister ölümden sonraya götürmek, ister yemek için olsun, hindinin Orta ve Kuzey Amerika’da evcilleştirilmeye başlanan ilk hayvanlardan biri olduğu açık şekilde görülüyor.

Son çalışmanın ardındaki takımdan, York Üniversitesinden Camilla Speller şöyle söylüyor: “Dünyanın bu kısmındaki insanlar yaklaşık 10.000 yıldır tarım yapıyormuş olsa da, Mezoamerika’daki insanların köpekten başka kontrol altına almaya başladığı ilk hayvan hindiydi.”

“Hindiler, uygun huylu başka hayvan pek olmadığından, evcilleştirme için iyi bir seçim olmuş. Ayrıca insanların yemek artıkları, hindileri insanların yerleşim yerlerine çekmiş olmalı.”

Araştırma Royal Society Open Science bülteninde yayınlandı.