İnsanlar ve Maymunlar Benzer Düşünce Kalıpları Sergiliyor

Hint şebeği. iStock

İnsanlar ve maymunlar aynı dili konuşmuyor olabilir fakat UC Berkeley, Harvard ve Carnegie Mellon üniversitelerinin yaptığı yeni araştırmaya göre, düşünme şekillerimiz daha önce sanılandan çok daha fazla benziyor.

Yaş grupları, kültürler ve türler çapında 100 katılımcı üzerinde yapılan deneylerde araştırmacılar; Bolivya’nın Amazon yağmur ormanlarında yaşayan yerli Tsimane halkının, Amerikalı yetişkinlerin, anaokuluna giden çocukların ve şebeklerin hepsinin değişen derecelerde “özyineleme” yapabildiğini bulmuşlar. Özyineleme adı verilen bu zihinsel süreçte kelimeler, ifadeler veya simgeler; karmaşık talimat, düşünce ve fikirleri iletmeye yardımcı olacak şekilde sıralanıyor.

Cuma günü Science Advances bülteninde yayınlanan bulgular, araştırmacıların söylediğine göre dilin evrimine dair bildiklerimize yeni bir ışık tutuyor.

Çalışmanın eş yazarı ve UC Berkeley’da psikoloji yardımcı profesörü olan Steven Piantadosi şöyle söylüyor: “İlk defa, muhtemelen tüm insanlara doğuştan gelen ve daha ufak bir kapsamda da insan olmayan primatlarda bulunan düşünme kalıplarına yönelik kuvvetli deneysel kanıtlarımız var.”

Aslında maymunların bu testlerde, araştırmacıların tahmin ettiğinden çok daha iyi oldukları bulunmuş.

Çalışmanın eş yazarı ve Piantadosi’nin laboratuvarında doktora öğrencisi olan Sam Cheyette, “Elde ettiğimiz verilerin gösterdiğine göre; yeterli miktarda öğrenmeyle birlikte maymunlar, özyinelemeli bir süreç sergilemeyi öğrenebilir. Yani bu kabiliyet, yaygın şekilde düşünüldüğü üzere insanlara özgü olmayabilir” diyor.

Yasmin Anwar/Berkeley California Üniversitesi. Ç: O.