İnsanlar, Zararlı Bir Hastalıktan Kaçınmak Üzere Evrimleştiği İçin Bu Kadar Çok Hasta Oluyor Olabilir

Sıtma bulaşmış kırmızı kan hücreleri. Dr_Microbe/iStock

Binlerce yıl önce atalarımızda evrimleşen basit bir hile, büyük ve bulaşıcı bir hastalığın önlenmesine yardımcı olmuş olabilir. Muhtemelen ciltlerimiz kurtulmuş ancak bu değişim, mükemmel bir çözüm olmamış.

Yapılan yeni araştırma, 600 bin ila 2 milyon yıl önce gerçekleşen mutasyonların, kazara bizi iltihaplı hastalıklara ve hatta diğer patojenlere daha yatkın hale getirmiş olabilecek bir adaptasyon karmaşasının parçası olduğunu gösteren bulguları ortaya çıkarıyor.

Uluslararası bir araştırma takımı; yaklaşık bin insan genomunu, nesli tükenen kuzenlerimizin (Neandertaller ile Denisova insanları) bir kısım genomuyla karşılaştırmış ve insan vücudundaki hücreleri kaplayan bir kimyasal ailesinin evrimindeki kayıp detayları doldurmuş.

Sialik asit adı verilen farklı bir karbonhidrat grubu, insan hücrelerinin yüzeylerini kaplayan proteinlerin uçlarından yapraklar halinde çıkıyor. Bu şeker örtüler, genelde virüs veya bakterilerin karşılaştığı ilk şeyler oluyor. Bu kimyasallar, dostu düşmandan ayıran birer güvenlik işareti görevi görüyorlar.

Sialik asit işaretçilerinde meydana gelen değişimler, çeşitli hastalıkların ortaya çıkmasına yol açabiliyor. Neu5Ac isimli asit, Plasmodium knowlesi gibi zararlı sıtmalı parazitlerin kırmızı kan hücrelerine tutunmasını zorlaştırmış olabilir. Fakat karşılığında büyük bir bedel de ödenmiş. Gerçekleşen mutasyonlar, astım ve Alzheimer gibi hastalıklarla ilişkilendiriliyor. Ayrıca, geniş çeşitlilikle virüs ve bakteri de (koronavirüsler dahil) insan hücrelerine bu sayede giriyor. Evrim işini yapmış fakat sonuç mükemmel olmamış.

Mike Mcrae/ScienceAlert. Ç: O.