İnsanlarda Sadece Erkenci Kuş ve Gece Kuşu Değil; 6 Tane Uyku Düzeni Tipi Var

Fotoğraf: David Mao/Unsplash

Bazı insanlar sabahçıdır. Diğerleriyse gece kuşu. Fakat bilim insanları, herkesin düzenli bir şekilde bu iki kategoriye ayrılmadığını söylüyor; yapılan yeni bir çalışma, aslında insanların uyanıklık ve uyku durumunu belirleyen birden fazla ayrı ‘kronotip’ bulunduğunu öne sürüyor.

Kronotipler veya uyku düzeni tipleri, gün ve gece boyunca yaşadığımız sirkadyen ritimlerin davranış biçiminde ortaya çıkması demek. Bir anlamda bunlar, sabah insanı mı yoksa gece insanı mı olduğunuzu belirlemeye yardımcı olan iç vücut saatiniz.

Fakat uyanık geçen hayatımız, belki de bu klişelerin öne sürdüğü gibi çift bölümlü olmayabilir. En azından bazı bulgular, erkenci kuşlar ve gece kuşlarının ötesinde alternatif kronotiplerin bulunduğunu akla getiriyor.

Rusya’daki RUDN Üniversitesi’nde çalışan insan psikolojisi araştırmacısı Dmitri S. Sveşnikov şöyle açıklıyor: “Bireysel kronobiyolojik ve kronopsikolojik farklılıklar üzerine yapılan araştırmalar, ağırlıkla sabah ve gece kronotiplerine odaklanmış. Fakat yapılan son çalışmalar, mevcut sınıflandırmanın yeniden düşünülmesi ve genişletilmesi gerektiğini ileri sürüyor.”

Peter Dockrill/ScienceAlert. Ç: O.