Işıklarda Öndeki Arabayı Yakından Takip Etmek, Sizi Daha Hızlı Götürmüyor

ASHLEY HAMER

Of, iş çıkış saati… Yine bir kırmızı ışığa takıldınız. Hatta arabalar o kadar fazla ki, yeşil yansa bile geçemeyeceksiniz. Eğer siz de birçokları gibiyseniz, muhtemelen önünüzdeki arabaya yakın ilerliyorsunuz ve ucu ucuna çıkmaya çalışıyorsunuz. Fakat bilime göre bunun bir faydası yok. Önünüzdeki araba ister iki santimetre uzakta olsun, ister iki araba kadar uzakta; ışıktan yine aynı sürede geçeceksiniz.

Yakın takibin tehlikeli olduğunu herkes bilir. Fakat; kesişim noktasında durmak söz konusu olduğunda, bu durum biraz mantıklı görünüyor. Mesela; eğer bir kahve dükkanında sırada bekliyorsanız, önünüzdeki kişiyi yakından takip edersiniz; çünkü bu, herkesin yapacağı kibar bir davranıştır. Peki neden aynı şeyi arabanızda yapmamalısınız?

Kesişim noktalarında yakından gitmek, birçok ufak çaplı kazaya sebep oluyor. Bu yüzden Virginia Tech ve Duke Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, bunu yapmaya değip değmeyeceğini öğrenmek istemişler. 2017 yılının Kasım ayında Journal of Physics bülteninde yayınlanan çalışmada, gönüllü sürücüler ile deney yapılmış. Bir test yolu üzerinde bulunan kırmızı ışıkta 10 araçlık sıra oluşturması istenen sürücüler, yapılan bir dizi deneyde, aralarında değişen miktarlarda mesafe bırakmış. Trafik ışığı yeşil yandığında, “normal ve rahat biçimde” hızlanmışlar. Bu sırada da bir dron, araçların hızlarını takip etmiş.

Araştırmacılar video görüntülerini incelediklerinde şaşırtıcı bir şey keşfetmişler: Öndeki aracı yakından takip eden arabaların ışıktan geçme süresi, öndekiyle 7.6 metreye kadar mesafe bırakan arabalar ile aynı olmuş. Bu miktar, neredeyse iki arabaya eşit. Peki neden böyle oluyor?

Çalışmaya göre, bu durum biraz eriyen buzlara benziyor. Buz, erimeye başlamadan önce bir süre donmuş halde kalabiliyor çünkü donuk halden sıvı hale geçme süreci, “gizli ısı” olarak bilinen az miktarda ilave enerji gerektiriyor. Aynı şekilde, duran bir arabanın hız kazanması da biraz zaman alıyor; veya araştırmacıların açıkladığı üzere: “Taşıtların ‘sıcaklığı’ (kinetik enerjisi), trafik ‘eriyip’ sıvı hale geçene kadar yükselmiyor.”

Uygulamada ise bu durum şu anlama geliyor: Öndeki aracı yakından takip eden bir sürücünün, gaza basmak güvenli hale gelene kadar beklemesi gereken süre; yakın takip yapmayan bir sürücünün öndeki araca verdiği ek mesafe ile eşitleniyor, çünkü o sürücü daha çabuk hızlanabiliyor. Araştırma takımı, aynı deneyi sırada bekleyen insanlar üzerinde de yapmış ve bu durumda insanların birbirine yakın olması, herkesin daha hızlı geçmesini sağlamış.

 

 

 

 

Curiosity

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir