Jaguar, 1967’nin Arabasını Nasıl Klonladı?

1957 yılında otomobil üreticileri, Jaguar dışında yarış arabalarının mühendisliğini ortalama hatta oldukça zengin, sürücülerine uygun yapmıyordu. 1950’lerde, üç yıl ard arda LeMans yarışını kazanan D-tipi klasiğini piyasadan geri çekti. Bu, dünyanın ilk süper-arabasıydı.

1954 ile 1956 arasında ardı ardına gelen LeMans zaferlerinden sonra Jaguar, arkasında kullanılmamış birkaç yarış şasisi bırakarak yarış pistlerinden emekli oldu. Otomobil şirketinin kurucu ortağı Sir William Lyons artakalan parçaları, minimal dokunuşlarla biçimlendirilmiş ve sürücü rahatını düşünen seçkin bir yol arabasına dönüştürmeye karar verdi. Ve XKSS, Steve McQueen ve Jay Leno gibi ünlü araba düşkünü kişileri kendine çekmekte usta bir sürücü efsanesine dönüştü.

Şirket 100 adet üretmeyi hedeflemişti, ancak 12 Şubat 1957’de çıkan bir yangın Jaguar’ın Brown’s Lane, Tamworth, İngiltere’de yapım aşamasındaki dokuz 25 XKSS’in de içinde bulunduğu fabrikasını araçların inşa ekipmanlarıyla birlikte küle çevirdi. Jaguar Classic şimdi ise aracın 60. Yaşını kutlamak için kayıp dokuz aracı silbaştan inşa ediyor.

1950’lerden bir aracın mühendisliğini nasıl tersine çevirebilirsiniz?

Jaguar mühendisleri, hayatlarında ilk defa 1950’lerin seçkin otomobilini, görünüşünü kopyalamadan, aynı detaylara sahip XKSS’i herhangi bir orijinal veya restore edilmiş parçasını kullanmadan birebir şekilde inşa etmek için işe koyulmuş durumdalar. 21. yüzyıl teknolojisini kullanarak herhangi modern ve pratik bir yöntem kullanmadan bu klasiği analiz ederek hayata döndürecekler. İşte nasıl olacağı:

Yeniden Başlama

Jaguar 2016’nın gerekli gördüğü güvenlik teknolojisini neredeyse yetmiş yıllık bir makineye sadık kalarak araçla birleştirmeye çalıştı.

Jaguar Classic’in direktörü Tim Hannig’e göre ekip “hiçbir detaya sahip olmadan” başladı. “ Dört orijinal XKSS modelini tespit edip gözden geçirmeden önce geniş arşivimize ve arabanın orijinal planlarına çalışarak başladık. “ 3D CAD modelinin sonuçları el işçiliğinin 1957’deki iki aracı aynı kılmadığını doğruladı.

Metal

Orijinal XKSS’in kaporta ve bagaj kapağı haricinde tüm gövdesinde kullanılan magnezyum alaşımı günümüzde bulunmamakta.

Arabanın gövdesinde günümüzde üretilmeyen bir magnezyum alaşımı bulunuyor. Jaguar Jenerasyon Mühendisi Kev Riches, bunun yerine ekip en yakın malzemeyi bulmak için 5.000 özel malzemeyi içeren bir seriyi tek paftada üretti.

Kaporta

Gövde el işçiliğiyle şekillendirildi.

Bazı iç parçalar makine aracılığıyla üretilirken, yeni XKSS’in kaportası orijinalini yapan Warwickshire’lı işçinin torunlarının biri tarafından 1957 versiyonu gibi el işçiliği ile şekillendirildi.

Panel Boşlukları

Yeniden yaratılan XKSS’de görünecek olan boşlukları belirlemek için ekip bilgisayar ürünü görüntüleri kullandı.

Parçalar el ile birleştirildiğinden dolayı, 1957 XKSS’i “ modern otomobil üreticilerinin fabrika dışına bile çıkarmayacağı düzensizliklere ve panel boşluklarına” sahipti, diyor Hannig. “Ekibimiz orijinalliği arttırmak için görünmesi gereken boşlukları bilgisayar ürünü görüntüleri kullanarak belirledi.”

Perçinler

“ Müşterilerimiz bu arabaları gayet iyi tanıyan insanlar, öyle ki perçinlerin sayısını bile bilirler.” diyor Riches. ”Orijinal belgelerde yer alan alaşımlardan ürettiğimiz 2,000 el yapımı perçin ile üretimimizi orijinali ile eşleştirdik.”

Kaynaklama

1950’lerin işçilerinin yavaşlığında çalışan robotları kullanmıyorlar, bunun yerine tüm kaynak işlemi orijinaline uygun kimyasal bir tunç karışımının kullanıldığı el işçiliğiyle yapılıyor.

İç Tasarım – Motor

Tüm parçaların üretiminde, arşivlerdeki çizimlerden yararlanıldı.

Bu parçalarda arşivdeki tasarımlara göre karalamalar ile yapıldı – “250 beygir gücüne sahip, direkt-altı motordan şanzımana ve süspansiyona kadar,” diye belirtiyor Riches. “Üretim bölümümüzde aynı özelliklere sahip 1950’nin orijinal Imperial Reynolds çelik borularının birebir kopyasını yaptık.”

Frenler

XKSS, Jaguar’ın icat ettiği disk frenleri kullandığı ilk araçlardan biriydi. Ayrıntılı tasarım teker teker yerleştirilmesi gereken 20 özel piston üzerindeki fren balatalarına uygulandı. Balata malzemesi Jaguar’ın imkanlarıyla birlikte orijinaline mümkün olduğunca yakın olan kimyasal karışımlarıyla yapıldı.

Lastikler

Hannig’e göre, XKSS için orijinal lastikleri yapan Dunlop, o dönemin kauçuk malzemesini yeniden yapabilmek için kendi arşivlerini dikkatlice inceledi. ” Kauçuk üretimi oldukça yol katetmiş durumda, zamanı tersine çevirmek oldukça zor. ” diye belirtiyor Hanning. ” Orijinal arabanınkine nazaran daha fazla yol tutuşu ile baş başa kalabiliriz.”

Deri

Yeni XKSS’in yaratıcılar orijinaline yakın olması için deriyi havalandırmak zorunda kaldılar.

Tabaklamadaki modern gelişmeler 60 yıl öncesine göre daha sağlam deri üretimini sağlıyor. Jaguar yeni XKSS’in döşemelerini el işçiliği ile yaptı, havalandırılan deri kabarıp kavislenerek orijinaline benzemiş oldu.

Direksiyon

“ Bir Jaguar direksiyonu hakiki olmak için elde keskin bir duyum bırakmalıdır.”  diyor Hannig.

Söz konusu direksiyon olduğunda, Hannig henüz “ orijinalin görsel analizinde yer alan damarlı dokuyla uyuşacak doğru kesime sahip ağacı “ aradıklarını belirtiyor.

En Önemli Değişiklik

“ Güvenliğin sözkonusu olduğu noktada orijinal tasarımdan bir noktada uzaklaştık.” diyor Riches. “ Günümüzde kullandığımız benzin, orijinal yakıt deposunu bir yıla kalmadan tüketecek kadar ethanol içermekte. Benzin kaçağı ve yangınlarını engellemek için benzin sisteminde modern sentetik bir malzeme kullanımına izin verdik. “

İlk Araba

Jaguar 1957’de varolan herhangi bir modeliyle aynı tasarıma sahip olan toplamda 10 XKSS üretecek. İlk yapılan araç satışa çıkarılmadan sergilemede ve test sürüşünde kullanılacak. Yoğun gözlemlerden geçen ilk araba satışa çıkarılacak olanları iyileştirmek için bir denek görevi üstlenecek.

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir