James Webb Uzay Teleskobu’ndan İlk Tam Renkli Görüntü Geldi

Evrenin şimdiye kadarki en derin, en keskin kızılötesi görüntüsü. Görüntü: NASA, ESA, CSA ve STScI

Zaman yolculuğu genelde çok uzak, hayali bir gelecekteki süper güç ya da olgu şeklinde betimlenir. Fakat zaman yolculuğu, James Webb Uzay Teleskobu’nun bir nevi amacı.

Webb Teleskobu, uzay zamanın daha önce hiç görülmeyen bir kısmına bakmak için yapıldı; ilk yıldızların ve galaksilerin oluştuğu, 13,5 milyar yıldan daha önceki bir zamana… NASA’nın tarihindeki en büyük ve en güçlü uzay teleskobu olan Webb, Avrupa Uzay Ajansı ve Kanada Uzay Ajansı ile ortaklaşa tasarlanmıştı. 2021’in Aralık ayında fırlatılışı ise 17 yıl süren bir inşa sürecinin sonunu ve evrenin derinliklerine doğru gerçekleştirilecek onlarca yıllık bir yolculuğun başlangıcını temsil ediyordu.

Uzayda altı ay süren bir ayarlama döneminden sonra teleskobun kızılötesi kamerasından gelen ilk tam renkli görüntüler, günün ilk saatlerinde Beyaz Saray’da gerçekleştirilen bir basın toplantısında gözler önüne serildi.

James Webb Uzay Teleskobu’ndan Akıllara Durgunluk Veren 4 Görüntü

Yukarıdaki fotoğraf, 12,5 saat boyunca çeşitli kızılötesi dalga boylarında çekilen görüntülerin birleştirilmesinden oluşuyor. NASA’nın sayfasına göre merkezde, önündeki ve arkasındaki yıldızların “derin alan görünümünü” sunan SMACS 0723 galaksi kümesi bulunuyor. Bunu mümkün kılan olgu ise kütleçekim merceklemesi şeklinde adlandırılıyor. Süpernovalar ve serbest gezen kara delikler gibi diğer önemli uzay cisimlerinin tespit edilmesinde de kütleçekim merceklemesi kullanılıyor. SMACS 0723 Samanyolu galaksisinden o kadar uzakta ki, gördüğümüz görüntü yaklaşık 4,6 milyar yıl öncesinden geliyor.

NASA, geçtiğimiz hafta teleskobun ana hedeflerinin yer aldığı uzun bir liste göstermişti. Bu hedefler arasında, yaklaşık 7.600 ışık yılı uzakta duran ve Güneş’ten birkaç kat büyük dev yıldızların bulunduğu Carina Bulutsusu; ömrünün sonuna ulaşmış bir yıldızın etrafında genişleyen bir gaz bulutu olan, yaklaşık bir ışık yılı genişliğindeki Güney Halka Bulutsusu ve Pegasus takım yıldızında yoğun bir galaksi grubu meydana getiren, 290 milyon yıl uzaklıktaki Stephan Beşlisi bulunuyor.

Evrenin SMACS 0723 gibi keşfedilmemiş kısımlarını görüntüleme kabiliyeti ise daha sadece başlangıç. “Başlangıçtaki soruların cevabını bulmak, öğrenme serüvenimizin sadece yarısı” diyor Hammel. “Ne yapacağımıza dair bir fikrimiz var. Veri almaya başladığımızda ise elimizde daha fazla soru olacak çünkü yeni hudutlara ulaşmış olacağız.”

NASA, görüntülerin geri kalanını bugün TSİ 17:30’dan itibaren paylaşacak.

Yazar: Maria Parazo Rose/Popular Science. Çeviren: Ozan Zaloğlu.