Juno Hala Jüpiter’in Etrafında Yanlış Yörüngede Dönüyor

İşler Juno için hiç yolunda gitmiyor.

Uzay aracı 4 Temmuz’da büyük bir başarı kaydederek tam zamanında Jüpiter’in etrafındaki bir yörüngeye yerleşmişti. Fakat şimdi o yörüngeden çıkmakta sorun yaşıyor.

NASA 14 Ekim’de o hafta yapılması planlanan Juno’yu gezegeni keşfetmek için daha yakın bir yörüngeye taşıma denemesinin ertelendiğini bildirdi. NASA, problemi bir çift helyum valfının ana motoru yakması olarak tanımladı. Saniyeler içinde açılması gerekirken motorun yanmasına sebep olan valfların açılması, test sırasında dakikalar sürdü.

Daha yakın ve daha rahat bir uçuş sağlayacak olan yeni yörünge, Juno’nun Jüpiter etrafındaki turunu 2 haftadan 2 aya kadar kısaltacaktı. Bu yörünge, uzay aracının son yörüngesi olarak planlanmıştı.

Gezegeni keşfetmek için harcanmış 20 aydan sonra, Juno dikey biçimde Jüpiter’e iniş yapacak ve Şubat 2018’de yanarak yok olacaktı. Bu sert ölüm, Jüpiter’deki herhangi bir potansiyel canlıyı kendi dünyevi bakterilerimizle kazara kirletebilme riskimizi önleyecekti.

Bu görevin bir sonraki aşamasının ne olacağı belli değil. Juno’nun istenilen yörüngeye inişi için diğer fırsatı ise 1 Aralık’ta olabilecek. Fakat NASA, bunun bir keşif uçuşu olabileceğini yakın zamanlarda doğruladı. Yeni bir yörüngeye iniş yerine, Juno geçtiğimiz Ağustosta yaptığı gibi, bütün araçlarını çalıştırıp bilgi toplamak için gezegene doğrultacak.

Bunlardan sonra, yörüngeye iniş fırsatları 2 Şubat ve 27 Mart’ta olabilecek, fakat NASA valf problemini çözene kadar herhangi bir tarih vermeye kalkışmayacak.

En kötü ihtimale gelirsek, görev süresince Juno, 53 gün boyunca yanlış yörüngede sıkışık kalacak. Yine de, görev mühendisleri bunun çok büyük bir problem yaratacağını düşünmüyor. Ana araştırmacı Scott Bolton, Pasadena’daki basın toplantısında, “Gerekirse, bütün araştırmalarımızı 53 gün içerisinde yapabiliriz.” açıklamasını yaptı. Zaman sıkıntısı az bilgi anlamına gelse de, en uzaktaki yörüngedeyken de aynı verileri toparlayabilir.

Juno’nun görevi, Güneş Sistemimiz’in en büyük ve en yaşlı gezegeni olan Jüpiter’in atmosferini sondajlayarak, manyetik alanları haritalandırarak ve aurorasını bilimsel araçlarla araştırarak gezegenin kökenini ve evrimini incelemek.

Ayrıca, güneş enerjisi ile çalışıyor ve bu güneş enerjili bir uzay aracı için yeni bir mesafe rekoru.

Bizim en büyük komşumuz hakkında bilgi getirmesi beklentisiyle, onu bu yılın en önemli havacılık buluşu olarak adlandırmak gerçekten çok etkileyici.

Bir çift valfın, Juno’nun potansiyelini çok düşürmemesi umuduyla…