Jüpiter Benzeri İlk Bulutsuz Gezegen

WASP-62b'yi gösteren bir canlandırma. Harvard Smithsonian Astrofizik Merkezi

Harvard Smithsonian Astrofizik Merkezi’nde çalışan gökbilimciler, gözlemlenebilir atmosferinde bulut veya pus bulunmayan Jüpiter benzeri ilk gezegeni tespit etmişler. Bulgular iki hafta önce Astrophysical Journal Letters bülteninde yayımlandı.

WASP-62b adı verilen bu gaz devi, ilk olarak 2012 yılında Geniş Açılı Gezegen Araması (WASP) Güney konsorsiyumu aracılığıyla tespit edilmiş. Fakat gezegenin atmosferi, şimdiye dek yakından incelenmemiş.

Çalışmaya önderlik eden ve Astrofizik Merkezi’nde yüksek lisans öğrencisi olan Münazza K. Alam, “Tezim sebebiyle ötegezegenlerin nitelendirilmesi üzerinde çalışıyordum” diyor. “Keşfedilen gezegenleri alıyorum ve atmosferlerini nitelendirmek üzere takip ediyorum.”

Keşfi gerçekleştiren yüksek lisans öğrencisi Münazza Alam. Harvard Smithsonian Astrofizik Merkezi

“Sıcak Jüpiter” olarak bilinen WASP-62b, 575 ışık yılı uzaklıkta ve güneş sistemimizdeki Jüpiter’in yaklaşık yarısı kadar kütleye sahip. Fakat WASP-62b, Güneş etrafında dönmesi 12 yıl civarı süren Jüpiter’den farklı olarak yıldızının etrafındaki bir dönüşü sadece dört buçuk günde tamamlıyor. Yıldızına olan bu yakınlığı, onu son derece sıcak hale getiriyor ve bu yüzden “sıcak Jüpiter” ismini taşıyor.

Hubble teleskobunu kullanan Alam, tayf ölçümü yoluyla gezegen üzerinde gözlem yapmış ve veri kaydetmiş. Tayf ölçümü, elektromanyetik ışınım yoluyla kimyasal elementlerin tespit edilmesine yardımcı olan bir çalışma sahası. Alam, ana yıldızının önünden üç defa geçen WASP-62b’yi özel olarak gözlemlemiş ve görünür ışık gözlemleri gerçekleştirmiş. Bir gezegenin atmosferindeki sodyum ve potasyum mevcudiyetleri, bu yolla tespit edilebiliyor.

“Aslında bu gezegen ilk başta beni çok heyecanlandırmamıştı” diyor Alam. “Fakat verilere bakmaya başlayınca heyecanlandım.”

Harvard Smithsonian Astrofizik Merkezi. Ç: O.